PromZ Magazine 3 - 2021
z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 53 8 2021 Budget is in 2022 hoger dan in 2019 44 Budget is in 2022 even hoog als in 2019 38 Budget is in 2022 lager dan in 2019 12 Weet ik niet / kan ik niet beoordelen 6 Totaal 100 Tabel 2: Budget promotionele producten 2022 ten opzichte van ‘pre-corona’ budget (2019) voor hem nieuwe leveranciers. In 2021 bleken opdrachtgevers iets trouwer te zijn dan in voorgaande jaren: slechts 41% gaf aan tenminste één nieuwe leverancier in 2021 ingeschakeld te hebben. Al jaren wordt in het Opdrachtgeversonderzoek naar de reden van leverancierswisselingen gekeken. Wat is belangrijk als men een nieuwe leverancier kiest en welke aspecten spelen een rol bij het afscheid nemen van bestaande leveranciers? Tabel 3 laat zien dat de originaliteit van de aangeboden promotionele producten ver- 2021 2020 2019 2018 2017 2016 n= 34 46 85 80 97 85 % % % % % % De originaliteit van de aangeboden artikelen 56 57 53 56 51 60 De prijs van de aangeboden artikelen 32 28 41 50 57 48 De creativiteit van de leverancier 26 30 36 32 36 32 Het uit voorraad kunnen leveren 26 28 13 21 *) *) Het aanbod van duurzame artikelen 26 13 24 15 10 12 De breedte van het assortiment 24 17 27 26 32 36 De service die geboden werd 18 28 22 31 21 22 De mogelijkheid die geboden werd om producten met logo te bedrukken 15 13 25 22 20 19 Het advies van de leverancier 9 11 9 9 7 7 De omvang en soliditeit van de leverancier 9 2 5 4 4 9 Het contact met de account manager 6 15 5 10 13 8 Het Europees gecertificeerd zijn van de aangeboden artikelen 6 2 2 2 4 2 De referenties van andere afnemers 3 4 2 2 4 5 Andere aspecten 9 20 7 14 10 9 Geen van bovenstaande redenen 3 - 4 2 5 1 Tabel 3: Aspecten die een rol spelen bij leverancierswissel promotionele producten, 2016-2021
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5