PromZ Magazine 3 - 2021
z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 55 Bij veel opdrachtgevers is corona alweer achter de rug 8 reweg de belangrijkste rol speelt. Dat is al vele jaren het geval. Op de tweede plaats, met behoorlijk wat afstand, komt de prijs van de aangeboden producten, met de opmerking dat de prijs zo’n vijf jaar geleden een grotere rol speelde dan nu. Toen waren er de naweeën van de economische crisis. Op de derde plaats komen de aspecten ‘creativiteit van de leverancier’, ‘het uit voorraad kunnen leveren’ en ‘het aanbod van duurzame artikelen’. Alle drie worden in gelijke mate door de opdrachtgevers belangrijk gevonden. Het uit voorraad kunnen leveren werd vooral in 2020 en 2021 van belang, enerzijds vanwege de beperkende corona- maatregelen, anderzijds vanwege het actuele grondstoffen- en containertekort. Duurzaamheid is inmiddels ook niet meer weg te denken, al scoorde dat in 2020 wat lager, een jaar waarin veel opdrachtge- vers wel wat anders aan hun hoofd hadden dan duurzaamheid. Maar op dit moment staat duurzaamheid weer helemaal op de kaart. De respondenten in het onderzoek geven overigens aan dat de leveranciers van promotionele producten in hun ogen niet voorop lopen als het om duurzaamheid gaat, maar ook niet ach- terblijven vergeleken met andere branches. De door de branche vaak genoemde voortrekkersrol als het om duurzaamheid gaat heeft men naar de mening van de opdrachtgevers dus nog niet kunnen spelen. Om een voortrekkersrol te krijgen moeten leve- ranciers enerzijds voldoende duurzame promotionele producten aanbieden, maar is het anderzijds noodzakelijk dat opdracht- gevers ook bewuster voor duurzame promotionele producten gaan kiezen. Communicatie tussen opdrachtgever en leverancier Aan de opdrachtgevers is gevraagd naar welk communicatiemid- del hun voorkeur uitgaat als ze contact willen hebben met, of iets willen weten van een leverancier van promotionele producten. Daarnaast is gevraagd naar het daadwerkelijk gebruik van deze communicatiemiddelen. Er komen dan interessante verschillen naar voren zoals tabel 4 laat zien. E-mail is het meest gebruikte communicatiemiddel dat ook de hoogste voorkeur heeft. Na e-mail wordt door opdrachtgevers het websitebezoek als meest gehanteerde communicatiemiddel genoemd. Maar de voorkeur van opdrachtgevers voor een bezoek aan de website ligt wat lager. Qua voorkeur komen een bezoek aan een vakbeurs en bezoek aan een showroom op de derde en vierde plaats, maar in de praktijk is er in 2021 niet veel terechtgekomen van beurs- en showroombezoek, wat alles te maken heeft met de coronabe- perkingen. Het wordt interessant als het gaat om het gebruik van telefoon. Een derde van de respondenten heeft daadwerke- lijk telefonisch contact met een leverancier gehad in 2021, maar slechts 14% geeft een voorkeur aan telefoon. Bij het gebruik van social media zien we hetzelfde: ruim een kwart van de opdracht- gevers heeft in 2021 via social media contact met een leverancier gehad, maar slechts 12% heeft een zekere voorkeur voor deze methode van contact. Voorkeur Daadwerkelijk n= 83 83 % % E-mail 60 61 Bezoek aan een website 41 53 Beursbezoek 24 14 Bezoek aan een showroom 22 14 Telefoon 14 35 Direct mail 14 18 Social media 12 27 Advertenties in vaktijdschriften 8 17 Bezoek van een vertegenwoordiger 6 4 Geen van bovenstaande 12 4 Tabel 4: Communicatie tussen opdrachtgever en leverancier, 2021 (advertentie)
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5