PromZ Magazine 3 - 2021

z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 57 Bij veel opdrachtgevers is corona alweer achter de rug Het gebruik van al deze communicatiemiddelen moet uiteinde- lijk ook leiden tot naamsbekendheid van leveranciers. Als we opdrachtgevers vragen om spontaan namen te noemen van leveranciers van promotionele producten, dan wordt Van Helden traditiegetrouw het vaakst genoemd, gevolgd door IGO Promo. Daarna volgt een lange lijst met namen die elk door enkele opdrachtgevers genoemd worden. In 2021 was dit niet anders, en dat geldt ook voor de geholpen naamsbekendheid. Hierbij wor- den namen van leveranciers in willekeurige volgorde voorgelegd aan opdrachtgevers met de vraag of ze die leveranciers kennen, al is het alleen maar van naam. Ook dan komt Van Helden als meest bekende leverancier van promotionele producten uit de bus, op de tweede plaats weer gevolgd door IGO Promo. Op een min of meer gedeelde derde plaats komen Interimage, WOT!, Multigift, Allgifts, Be Global/Intercédé en Webo. Ook deze namen komen we al jaren tegen in de subtop van bekende leveranciers. Je zou verwachten dat de verhoudingen nog weleens veranderen, maar daarvan is al jaren geen sprake: bekend blijft bekend, minder bekend blijft minder bekend. Kerst en eindejaar Ruim de helft van de bedrijven waar de ondervraagde opdracht- gevers werkzaam zijn, geeft het personeel eind van het jaar een kerstpakket. Dat is eigenlijk al jaren het geval, al doen zich jaarlijks kleine schommelingen voor. Ruim een derde van de bedrijven werkt ook met eindejaarsgeschenken voor de zakelijke relaties. De gemiddelde waarde van een kerstpakket bedroeg in 2021 bijna 53 euro. Dat is iets minder dan in 2020, maar toen deden werkgevers vaak iets extra voor hun thuiswerkende medewer- kers. De bedragen die men uitgeeft aan eindejaarsgeschenken voor zakelijke relaties zijn wat lager en komen in 2021 gemiddeld uit op een bedrag wat nog onder de 30 euro ligt. Dat komt vooral doordat een kwart van de bedrijven die haar relaties een einde- jaarsgeschenk stuurt, het houdt op een simpel geschenkje van onder de tien euro, bijvoorbeeld een kerststol of een flesje wijn. De inhoud van het kerstpakket voor personeelsleden is ook al jaren min of meer hetzelfde, zoals blijkt uit tabel 5. Iets minder dan de helft van de verstrekte kerstpakketten bevat een aantal door de werkgever gekozen producten, en dan heeft de ontvan- ger niets te kiezen. 7% van de werkgevers geeft als ‘kerstpakket’ een code om online iets uit te kiezen en eveneens 7% geeft een cadeaubon met kerst. In de resterende gevallen is sprake van een combinatie van bonnen, codes en tastbare producten. De cijfers laten zien dat de rol van online codes eerder minder dan meer wordt, en dat heeft waarschijnlijk te maken met het gegeven dat je met zo’n code eigenlijk niets in handen hebt. Een concreet product in je kerstpakket is tastbaar, en een cadeaubon ook, maar een streepjescode heeft veel minder uitstraling. Desgevraagd blijkt dat opdrachtgevers over het algemeen dit jaar niet eerder dan anders hun kerstpakketten en eindejaarsgeschenken heb- ben besteld. De grondstoffen- en transportproblematiek heeft dus niet gezorgd voor het eerder plaatsen van de bestelling. Kennelijk vertrouwen opdrachtgevers erop dat hun leveranciers zonder meer in staat zullen zijn de bestelde kerstpakketten en eindejaarsgeschenken tijdig af te leveren. Conclusie: corona bijna voorbij (of niet?) De hele sfeer die de antwoorden van de respondenten in het PromZ Opdrachtgeversonderzoek uitstralen is er een van opti- misme: minder last van corona, meer budget voor dit jaar en volgend jaar en nog steeds worden leveranciers eerder op kwa- liteit en originaliteit gekozen dan op prijs. Maar dit is de stand per begin november 2021. We weten niet hoe corona ervoor staat als dit magazine bij de lezer op de mat ligt. Als we dan weer in de zoveelste lockdown verzeild zijn geraakt, dan zouden de verwachtingen voor 2022 weleens neerwaarts kunnen worden bijgesteld. Dat doet niets af aan het feit dat zo kort na de vorige lockdowns alle partijen in de promotionele producten branche alweer positief naar de toekomst kijken. Er is sprake van veel veerkracht! 2021 2020 2019 2018 n= 61 67 99 78 % % % % Een geschenk/pakket (waarbij niets gekozen kan worden) 45 42 44 48 Een code om online iets te kiezen 7 10 20 14 Een cadeaubon 7 3 8 6 Een combinatie van bovenstaande 21 27 13 17 Dat weet ik (nog) niet 20 18 15 15 Totaal 100 100 100 100 Tabel 5: Samenstelling kerstpakket, 2018-2021 9

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5