PromZ Magazine 3 - 2021
z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 59 8 E en beetje bierkenner - zeker in België - hoef je niet te vertellen wat een Duvel is. Die weet dat het een zwaar- der blond biertje is dat je niet zomaar naar binnen giet, maar waar je rustig van geniet. Duvel is een product van brou- werij Moortgat, tegenwoordig Duvel-Moortgat in Breendonk en nog altijd een familiebedrijf. In 1871 zetten Jan-Leonard Moortgat en zijn vrouw de brouwerij op en in het begin van de vorige eeuw kwamen hun zonen Albert en Victor in het bedrijf. Van Duvel was er op dat moment nog geen sprake. Dat was pas het geval na de Eerste Wereldoorlog. De brouwerij kende in die periode de populaire Engelse ales en die inspireerden de brouwer om op basis daarvan een nieuw bier te maken. Om het einde van de Eerste Wereldoorlog in 1918 te vieren kreeg dat bier de naam ‘Victory Ale’. De benaming Duvel mag op het conto van de plaatselijke schoenmaker Van De Wouwer geschreven worden. Tijdens een proefsessie riep hij uit dat dat bier ‘nen echte duvel’ was. Sinds 1923 brengt Moortgat dat bier onder de naam Duvel op de markt. Inmiddels is Duvel-Moortgat méér dan Duvel alleen. De brouwerij verzorgt ook de productie van het abdij-bier Maredsous, heeft het eigen pils-merk Bel-Pils en voegde in de eerste jaren van deze eeuw enkele speciaalbieren (en de brouwerijen) aan het merkportfolio toe: Liefmans, De Koninck en Brasserie d’Achouffe. De Belgische brouwerijen Duvel-Moortgat (Breendonk-Puurs) en Rodenbach (Roeselare) vieren in 2021 hun 150-ste respectievelijk 200-ste verjaardag. Wat kwam daarbij kijken en hoe passen promotionele producten daarin? Brouwers vieren merkondersteunend hun verjaardag Duvel-Moortgat en Rodenbach Foute benaming Dennis De Roover is sinds januari 2021 bij Duvel-Moortgat Head of Global eCommerce & Business Planning. Daarvoor was hij vanaf 2014 Global POS & Merchandising manager en vervolgens Head of Global eCommerce & Business Planning. In die functies was en is hij verantwoordelijk voor alle ‘below-the-line brand sup- port materials’. Daaronder vallen de promotionele artikelen én de producten in de Duvel-Moortgat webshop. De Roover zegt echter dat ‘promotionele artikelen’ een foutieve benaming is. “Alles wat POS is, moet mee het merk bouwen,” zegt hij. “Het commercieel karakter is slechts een deel van het verhaal. Het gaat altijd om brandbuilding.” Die insteek bepaalt ook de manier waarop men bij Duvel- Moortgat naar die producten kijkt. De basis is kwaliteit. “We vertrekken van de kwaliteit die we ook zelf willen hebben in ons dagelijks leven,” aldus De Roover. “Dat bepaalt ook de gesprek- ken met de partners. Zij zijn gewend om op basis van een budget te spreken: voor dat budget heb je er zoveel van kwaliteit X en zoveel van kwaliteit Y. Wij draaien het om! Als we het zelf niet willen gebruiken, dan komt het er ook niet. Want anders gaat het bij de consument in de vuilnisbak en dat is niet duurzaam. We zoeken niet naar de laatste euro-cent om die nog eens door drie te delen. We willen kwaliteit en de bedrijven waarmee
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5