PromZ Magazine 3 - 2021
z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 61 8 Brouwers vieren merkondersteunend hun verjaardag we werken, weten waar we voor staan.” Die aanpak gaat ook op voor het materiaal dat de cafés krijgen of kunnen kopen. Daar is eveneens de kwaliteit bepalend. “We leveren bijvoor- beeld kwalitatieve parasols. Die producten zijn immers ook merkondersteunend.” Vanzelfsprekend streeft Duvel-Moortgat commerciële doelen na. De brouwerij doet ook aan activatie in de bierwinkels en super- markten. “We zijn geen liefdadigheidsinstelling,” zegt Dennis De Roover. “Wil je in het winkelrek zichtbaar zijn, dan moet je iets extra’s doen. Dat kan een korting zijn, maar ook een ‘added’ bonus, een product. Bij dergelijke acties willen we de leefwereld van een merk naar voren brengen. Chouffe bijvoorbeeld is gezel- ligheid. En een spelletje is ook gezelligheid: mensen die rond de tafel bij een goed glas Chouffe spelen.” Chouffe heeft wat dat betreft al een kleine traditie opgebouwd in samenwerking met Cartamundi (zie kader). Canvas Duvel-Moortgat heeft voor het zware blonde bier ook een speci- aal glas. Geen kelkglas, zoals bij de vele abdij- en trappistbieren, maar een tulp-glas met elegante rondingen. Glazen zijn hebbe- dingen en menig brouwerij geeft in het kader van ‘bierfestivals’ in supermarkten het eigen glas cadeau (zie kader). In 2007 startte ceo Michel Moortgat samen met conceptueel kunstenaar Arne Quinze de Duvel Collection op. Quinze mocht met het glas en de fles van Duvel aan het werk en sindsdien heeft menig artiest/ kunstenaar het glas in zijn/haar eigen stijl vormgegeven. Dennis De Roover: “Duvel en kunst gaan al heel lang samen. Het iconi- sche Duvel-glas is een mooi ‘canvas’ om kunst op te maken. Dat heeft ons toegelaten mooie zaken te realiseren.” In het kader van de verjaardag is Duvel-Moortgat nog een stap verder gegaan en heeft men Duvel Distelled in een speciale fles uitgebracht: een omgekeerd Duvel-glas. Het 150-jarig bestaan is aanleiding geweest om zes speciale etiketten op de fles te brengen en vier nieuwe glazen met een tekening van de Brusselse illustrator Patrick Croes. Die glazen worden niet gegeven, maar worden te koop aangeboden in de Duvel-webshop. Die webshop is uitgebreid: naast bieren en gla- zen, heeft men een kledinglijn (zowel voor mannen als vrouwen - de Duvelle’s), een sport-gamma (met onder meer wieler- en loopkleding), eet- en drinkproducten, wenskaarten en deco- ratieve items (tot en met een Duvel-eet- en drinkbak voor de hond). Voor elk merk in de Duvel-Moortgat-portefeuille is er een Chouffe: gezelschapsspel op café Brouwerij Duvel-Moortgat heeft in samenwerking met Cartamundi voor Chouffe verschillende spelen bestemd voor gebruik in café’s in ons land, Frankrijk en Nederland. Zo is er onder meer een Scrabble-spel ontwikkeld. “Chouffe is speels en brengt mensen samen. We willen op een niet kinderlijke manier de kindertijd terugbrengen,” zegt Dennis De Roover van Duvel-Moortgat. Het spelelement wil men niet alleen bij de consument thuis naar voren brengen (de brouwerij heeft in de supermarkt een op maat gemaakt spel kaarten als premium bij Chouffe gegeven), maar ook - en vooral - in de café’s. Naast kaartspelen heeft men al een Molkkyspel (een versimpelde versie van een cubspel), een ganzenbord, een Yathzee-spel, een hints-spel en een speciale uitvoering van Scrabble gehad. Ook in 2022 komt er opnieuw iets leuks aan. Maar dat blijft nog even een verrassing. De stamgasten kunnen die spelletjes spelen én ook krijgen. Duvel-Moortgat deed bijvoorbeeld een actie in de horeca waarbij men een Chouffe Scrabble-spel cadeau deed bij de bestelling van vier ‘Chouffes’. De spelen worden in een eerste oplage van 35.000 à 40.000 gemaakt. Van de eerste twee is er een tweede oplage geweest van 20.000 stuks. Ze zijn aanvankelijk alleen in het horeca-circuit te vinden, maar worden vaak ook als premium in een aantal supermarkten gegeven.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5