PromZ Magazine 3 - 2021
62 Brouwers vieren merkondersteunend hun verjaardag webshop. De diverse brouwerijen hebben ook een aanbod in een fysieke winkel, maar de focus ligt, zo zegt De Roover, op online. “De shop in de Duvel-brouwerij is slechts 44 vierkante meter groot. Dat is de ruimte die we ervoor hebben. Willen we verhalen vertel- len dan is webshop daar heel geschikt voor.” Rodenbach Duvel-Moortgat is niet de enige Belgische brouwerij die feest viert. Brouwerij Rodenbach uit het West-Vlaamse Roeselare doet er met 200 jaar nog een schepje bovenop. In 1821 - in het laat ons zeggen ‘pre-Belgisch tijdperk’ - begonnen Amalia Rodenbach en haar broers Alexander, Pedro en Ferdinand Gregoor de brouwerij met hun naam in de Spanjestraat in Roeselare. Daar is de brou- werij nog altijd gevestigd. De klassieke Rodenbach is een wat zurig bier van rode kleur. Dat maakt het bier extra dorstlessend. Sinds 2016 maakt Rodenbach deel uit van het Nederlandse Royal Swinkels Family Brewers waartoe ook Brouwerij Palm uit het Vlaams-Brabantse Steenhuffel behoort. Rodenbach is sindsdien aan een comeback bezig. Inmiddels staan er meerdere producten onder de Rodenbach naam op het winkelschap en ter gelegen- heid van het 200-jarig bestaan bracht de brouwerij Rodenbach Red Tripel uit. Bij Rodenbach draait alles om de baseline ‘cheers to the unex- pected’. Rodenbach’s marketingverantwoordelijke Pamela De Groote zegt dat wie de eerste keer een Rodenbach proeft een onverwachte smaakervaring heeft. “Het bier is rood van kleur. De mensen verwachten dan een zwaar bier, maar Rodenbach is toch licht. En ze verwachten ook een zoet bier, maar het is eer- der zurig,” aldus De Groote. Vijf jaar geleden koos men voor die ‘onverwachte’ aanpak, ook om (weer) aantrekkelijk te zijn voor jongere mensen. “We proberen daarom ook onverwacht te zijn in pos-materiaal. We hebben bijvoorbeeld een terugdraaiende klok. Zoiets verwacht je niet. Verder is er een ‘bierparking’ om in een café je glas in te zetten als je naar de wc gaat. Het is soms moeilijk om alles op onverwacht te zetten. Een parasol is ‘basicly’ een parasol, maar we trachten er wel een knipoog aan te geven.” Foeder Om de 200 jaar extra visibiliteit te geven zijn er natuurlijk de klassiekers zoals bierviltjes. “Daar kom je niet onderuit,” aldus De Groote. “Die geven je zichtbaarheid en kosten niet veel. Maar we hebben die wel aangevuld met een speciaal item met opschrift ‘200 years Rodenbach’ gemaakt van planken van een 100-jaar oude foeder. Daar zijn er een honderdtal van gemaakt en die hebben we aan de best draaiende cafés gegeven. Zo proberen we ook weer iets onverwachts te brengen.” (Een foeder is uniek voor Rodenbach. Het Roeselaarse bier wordt immers al sinds het begin gerijpt op enorme grote staande vaten met een inhoud van
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5