PromZ Magazine 3 - 2021

z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 63 9 180 hectoliter. De brouwerij heeft meer dan 294 van dergelijke foeders, waarvan er zo’n 250 in gebruik zijn.) Enkele jaren geleden deed Rodenbach een actie in samenwerking met het populaire tv-programma ‘De Mol’. Het merk verdeelde via een wedstrijd in de winkels glazen met het logo van De Mol (de vingerafdruk). Bij tien ervan veranderde de kleur van het logo van rood naar groen als een Rodenbach erin geschonken werd. Wie zo’n glas kreeg, kon meedingen naar een bedrag van 10.000 euro. Zes van die speciale glazen kwamen ‘boven water’ en de zes gelukkigen mochten dat bedrag onder elkaar verdelen. “De Mol is ook altijd onverwacht,” aldus De Groote over de link met het programma. Aan de Belgische kust voerde Rodenbach in 2019 een actie met een ‘unexpected bar’. Je kon niet zomaar de bar binnenkomen, je kon dat alleen maar via een bungee-jump. Consistent Het onverwachte trekt men ook door in s-hop.be , de webshop van de groep. Elk jaar brengt Rodenbach een unieke kersttrui in de online-winkel. “Dit jaar is dat een trui met bijpassende ‘beerglove’. Die is ideaal voor de kerstmarkten in december. Je bier kan zo niet omvallen,” zegt Pamela De Groote. “Aanvankelijk werden die truien via social media en wedstrijden in de winkel verdeeld. Bij aankoop van een clip kon je deelnemen aan zo’n wedstrijd. Er was veel vraag naar zo’n trui en we hebben die toen ook in de webshop gebracht. Op twee dagen waren die uitverkocht.” De consumenten kunnen kennelijk niet genoeg krijgen van de truien. Die zijn nu een traditie geworden. “De consument is die artikelen vaak minder snel beu dan de marketeer,” observeert De Groote, “daarom is consistentie belangrijk. Een consument is twintig-dertig jaar trouw aan een merk, een marketeer tot drie jaar. Marketeers zijn te vaak geneigd om te veranderen, maar je moet consistent met je merk blijven.” Zij herinnert zich een marketingcongres waarbij marketeers in de zaal gevraagd werd wie al langer dan drie jaar voor hetzelfde merk werkte. Dat aantal bleek zeer klein te zijn. Overigens kunnen marketeers er ook wel eens naast zitten. Zo bracht men eens een dubbele strandstoel uit, een ligstoel waar je met tweeën in kon plaats nemen. Tof idee en onverwacht, maar daar was de reactie van de consument ‘doe maar een gewone’…. En die staat nu ook in de webshop. Het juiste glas Bij de lancering van FruitAge van Rodenbach bracht de brou- werij ook een nieuw glas uit. “Zeker voor een nieuw bier is een glas belangrijk,” aldus Pamela De Groote van Rodenbach. “Een Belg wil zijn bier uit het juiste glas drinken. En staat er zo’n speciaal glas in de kast, dan ben je ook sneller geneigd om dat bepaalde bier te kopen.” In de webshop zijn de gla- zen ook te koop en die lopen daar goed, weet De Groote. Ook Dennis De Roover van Duvel-Moortgat wijst op het belang van het juiste glas. “In België is de traditie dat elk bier in zijn eigen glas hoort. In andere landen, zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, is dat niet het geval.” Duvel’s kampioenstruitje 150 jaar Duvel-Moortgat is voor de brouwerij ook de aan- leiding om terug te kijken naar de geschiedenis van het merk. Breendonkenaar Jan Teugels versloeg in 1979 Roger De Vlaeminck in het Belgische kampioenschap veldrijden. Teugels reed indertijd met een truitje van Duvel. Ter gele- genheid van de 150 jaar biedt de brouwerij nu een replica van de kampioenstrui van weleer met opschrift Duvel in de webshop. En Teugels hulde zich voor de foto in zo’n nieuw truitje… Dennis De Roover: “Dat zijn de verhalen die we graag vertellen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5