PromZ Magazine 3 - 2021
z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 67 8 T oen Ed en ik bij elkaar gingen zitten om alle cam- pagnes door te nemen, viel ons een aantal zaken op. Er waren beduidend meer campagnes dan verleden jaar. Zowel op de stapel die we elk jaar verzamelen uit huis-aan- huisfolders, winkelbezoek en online aanbod, alsook bij onze oproep onder leveranciers en bureaus om campagnes in te zenden. Vandaar dat we besloten hebben om extra aandacht te geven aan cases die we ingezonden krijgen in een nieuwe rubriek in dit magazine, PromZ Premium Pitch genaamd (zie pagina 49 en 65). Hier behandelen we kort cases, zodat opdrachtgevers zich kunnen laten inspireren door het mooie aanbod van de diverse leveranciers. En deze zullen we auto- matisch gaan meenemen bij de beoordeling van de PromZ Premiumcampagne voor volgend jaar. Veel van hetzelfde Wat ook opviel was dat er in heel veel gevallen teruggegrepen wordt op bewezen premiums. Zo kun je bij bijna alle super- Ondanks het feit dat we nog steeds onder het juk van het virus leven, merken we dat het aantal campagnes waarin een premium gebruikt worden toeneemt in vergelijking met ver- leden jaar. ‘We’ zijn schrijver dezes en Ed van Eunen, die een longlist hebben samengesteld van premiumcampagnes die we in het grote opdrachtgeversonderzoek hebben voorgelegd aan eindklanten. En daaruit is dus de sterrencampagne van Ajax als winnaar naar voren gekomen. Ajax wint PromZ Premiumcampagne van het jaar 2021 markten ergens in het jaar wel sparen voor bestek, glaswerk en pannen. Niet echt onderscheidend, maar blijkbaar werkt het want anders zouden ze er wel mee ophouden. Ook in communicatie zie je nauwelijks onderscheid bij deze acties. Plak er een ander logo op en je gelooft het ook. Kortom, niet echt creatief. Datzelfde geldt overigens voor diverse handdoeken acties bij de drogisterij ketens. Om maar niet te spreken van alle voetbalplaatjes bij de diverse supermarktketens. Maar zoals gezegd, blijkbaar werkt het. Creatief is het echter al lang niet meer te noemen, ondanks allerlei pogingen om bestaande acties te moderniseren. Zo zagen we ook veel clubacties. Spaar en spek je favoriete (lokale) club- kas. Onder meer AH, Vomar en Deen hebben dergelijke acties lopen. En niet zonder succes, want lokale clubs roepen hun leden op vooral voor hen te sparen. Dat betekent dus nieuwe klanten voor de duur van de actie. De vraag is natuurlijk of die nieuwe klanten ook na een dergelijke actie blijven ‘hangen’. We nodigen de supermarktketens hierbij uit hier eens iets over te komen vertellen.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5