PromZ Magazine 3 - 2021

z 2021 - nummer 3 - www.promz.nl 69 Ajax wint PromZ Premiumcampagne van het jaar 2021 9 De moeite waard Was er dan geen van de door ons verzamelde acties de moeite van het vermelden waard? Gelukkig wel! Zo vonden we bij- voorbeeld de lokale actie van Vomar, waarbij klanten met bijbetaling konden sparen voor het vernieuwde AZ-stadion als 3-D puzzle erg aantrekkelijk. Maar ook de actie van honing- merk Melvita, waarbij werd opgeroepen om in actie te komen voor de ‘Bij’ sprak ons erg aan omdat de actie zo dicht bij de merkbeleving zit. Ook een vermelding waard is de actie van Kinder Surprise, waarbij nieuwe media worden ingezet om langer bij het merk betrokken te blijven. De consument (een ouder/verzorger) kan een app downloaden, de suprise (een dier) in het bekende choco-ei scannen en vervolgens samen met je kind alles te weten komen over dat betreffende dier. Heel creatief vonden wij. Tot slot moeten we de campagne van Vomar in coronatijd vermelden. Eigenlijk de enige actie die echt inspeelde op de coronatijd. Je kon sparen voor popu- laire familiespellen en we weten allemaal hoe populair deze werden tijdens de lockdown. Nummer 3: Jumbo Juichcape Komen we aan bij de top 3, die uiteindelijk die door opdracht- gevers werden bepaald. Op de derde plaats is geëindigd de juichcape campagne met de Snollebollekes van Jumbo. Toegegeven, de cape is niet het meest creatieve premium geweest dit laatste EK. Maar de campagne eromheen heeft zo’n impact gehad, dat deze premiumcampagne eigenlijk niet kon ontbreken in de top van het klassement. Heel Nederland ging ‘naar links… naar rechts’. In de mediacampagne heeft Jumbo zo’n 19,5 miljoen euro geïnvesteerd. Nummer 2: “Zonder jas naar buiten” Amigo Promotion Niet zo bekend, maar wat ons betreft heel creatief is de intro- ductiecampagne geweest van de Netflix documentaire “Zonder jas naar buiten” van rapper Snelle. Deze premiumcampagne is ontwikkeld door Amigo Promotion. Het premium is een spe- ciaal bedrukte doos met daarin een houten krat, gevuld met streekproducten uit Deventer, de geboorteplaats van Snelle. De verrassingsbox werd afgeleverd bij vrienden en bekenden van de rapper, mensen uit de muziekindustrie en bekende Nederlanders. De ‘unboxing’ op social media van al deze mensen leverde de documentaire een gigantische hoeveelheid free publicity op. Het werd een van de meest succesvolle introducties van een Nederlandse documentaire op Netflix. De premiumcampagne eindigde heel kort achter de winnaar, wat maar bewijst dat ook een campagne die geen miljoenen gekost heeft door opdracht- gevers heel goed gewaardeerd wordt. ‘A piece of Ajax’ winnaar PromZ Premiumcampagne Creativiteit betaalt zich uit, zo blijkt. Opdrachtgevers waren het meest onder de indruk van de ‘A piece of Ajax’ campagne van voetbalclub Ajax. Als gevolg van Corona konden de ruim 40.000 seizoenkaarthouders van Ajax niet naar het stadion. Om de supporters wel te laten delen in het succes van het landskampi- oenschap, werd de KNVB schaal ‘omgesmolten’ in ruim 40.000 sterren, die met een speciale bedankbrief verzonden werden naar alle seizoenkaarthouders. Behalve de bedankbrief werd er een film gemaakt, die wereldwijd ‘viral’ ging. Het omsmelten van de schaal in een persoonlijk cadeautje voor de echte fans, werd bijzonder goed ontvangen door media en voetballiefhebbers over de hele wereld.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5