PROMZ MAGAZINE 01-2022

z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 15 8 PROVOCEREN, KANTELEN, ASSOCIËREN Een mooi staaltje boerenslimheid, waarvan de effecten versterkt worden door de kennelijk nog altijd waaiende tegenwind. Feit is dat fantasienamen minder goed werken (of veel meer marketinginspanning vergen). Koffeman: ‘Voordat Unilever De Vegetarische Slager overnam hadden ze onderzoek gedaan naar de consumentenbeleving bij vegetarische merken. Oumph, Vivera, Valess, het zei mensen niks, inlegkruisjes? Bij The Vegetarian Butcher had iedereen direct een beeld. Een Vegan Cowboy is ook helder. En het beeld biedt aanknopingspunten om bijvoorbeeld via sociale media content te delen, gekke plaatjes van cowboys. Mensen voelen zich bevrijd door dat gekantelde perspectief. Een cowboy is meer dan die stoere man op een paard.’ Dat neemt niet weg dat hardcore veganisten de associatie misschien gezocht of kinderachtig vinden, en dat verstokte koemelkdrinkers zich niet laten omturnen door dit gekantelde perspectief. ‘Hoeft ook niet’, zegt Koffeman. ‘Zonder die beide uitersten is onze doelgroep al enorm groot. Met één consequent en consistent verhaal kunnen we een hele grote groep bereiken.’ Rijdende trein Het gekke is dat Those Vegan Cowboys nog helemaal geen producten kan bieden. Er is een joint venture opgetuigd met Westland Kaas (producent van onder meer Old Amsterdam), onder de naam WildWestland. De plantaardige kaas die onder dit label in de winkel ligt loopt volgens Koffeman ‘als een dolle’. Deze producten liggen zo dicht mogelijk bij bestaande kaas - ‘know how sinds 1936, no cow sinds 2020’ - maar zijn nog niet met ‘koe-loze’ caseïne geproduceerd. Producten die conform het kernprincipe van Those Vegan Cowboys gemaakt zijn - zuivel zonder koe dus - laten mogelijk nog jaren op zich wachten. Het doel is om het proces dat in de magen van een koe plaatsvindt - gras erin, melk eruit - na te bootsen door uit schimmels en gist via microfermentatie een identiek alternatief te verkrijgen. Koffeman: ‘Kaas maken heeft een grote voetafdruk, er is tien tot vijftien liter melk nodig voor één kilo kaas, met veel CO2-uitstoot. Los daarvan houd je van het fermentatieproces in de koeienmagen hooguit vijftien procent bruikbare eiwitten over in het zuivelproductieproces, omdat de koe ook energie omzet in lichaamswarmte, beweging en ontlasting. Als je dit proces kunt nabootsen zonder dieren te doden of kalfjes van de moeder te scheiden, heb je een veel groter rendement en veel minder milieubelasting.’ Omdat Korteweg en Koffeman sterk geloven in de haalbaarheid hebben ze een laboratorium met een goed ingewerkte staf met veel relevante ervaring overgenomen in Gent (‘we zijn op een rijdende trein gestapt’). Hier wordt gewerkt aan een roestvrij- Niko Koffeman Werkte ruim 35 jaar als reclamestrateeg bij bureaus, bedrijven en stichtingen. Was adviseur van de SP en bedacht de succesvolle campagne ‘Stem tegen, stem SP’. Mede-oprichter van onder meer Stichting Wakker Dier, campagnestrateeg van Bont voor Dieren en voorzitter van omroep LLiNK. Mede-oprichter van, en Eerste Kamerlid namens de Partij voor de Dieren. Startte met Jaap Korteweg in 2010 De Vegetarische Slager en in 2019 Those Vegan Cowboys. De joint venture met Westland Kaas (o.a. Old Amsterdam).

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5