PROMZ MAGAZINE 01-2022

z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 17 The biggest bounty hunt ever issued in Dutch & Belgian history THEWHAT This is a worldwide call for a fungal strain that feeds on grass and makes caseinwithout the cow. THEWHY The notorious fungus we’re chasing after will make plant-based grassfed cheese a reality. We consider animal-free farming the next logical step in modernization of the dairy industry. It will relieve the world from the burden of livestock farming, encourage a fair global food system and allow us to be an excellent steward of the land and its animals. THE HOWS The first casein clusters have been spotted. But we can do better. We’re looking for a fungus that is much more stable & efficient than the strains we currently use. Rather than the fastest, we are looking for the most efficient fungus with the best results. The mother lode to our cheese Eldorado. IS THIS FOR REAL? Those Vegan Cowboys are known for their unflinching determination. Not for joking around. Casein micelles are what we’re after. A highly efficient fungal strain is what we need. Deliver us the fungus we crave and the reward is yours. Let’s get cracking. Contact us at bountyhunt@ thosevegancowboys.com ABOUTTHOSE VEGAN COWBOYS As Dolly Parton once said, “If you don’t like the road you’re walking, start paving another one.” And that’s exactlywhat Dutch & Belgian cheese heads Those Vegan Cowboys are about. After revolutionizing the meat alternatives market with multimillion dollar business The Vegetarian Butcher, our eyes are now fixed on the next frontier: the best plant-based cheese &milk products the world has ever seen. Grass-fed, made by precision fermentation instead of cows. Crazy?We heard that before. Think about crazy the next time you enjoy a plant-based Whopper at any European Burger King. That’s our burger right there. ThoseVeganCowboys ThoseVeganCowboys thsVeganCowboys Check Thosevegancowboys.com for official details. And join the wild ride #thesilverspore #bountyhunt * and a safer, kinder planet Earthwith a steady climate, fair food system and plentymore elbow room for everyone. Including cows ‘n’ dogies. 9 PROVOCEREN, KANTELEN, ASSOCIËREN stalen koe die de koe van vlees en bloed (en melk) gaat vervangen. Koffeman: ‘We rekenen op vijf tot zeven jaar ontwikkeltijd. We hebben op dit moment dus niet veel meer te verkopen dan ons verhaal.’ Branding en actiemarketing Ook nu weer heeft een slimme vondst veel wereldwijde publiciteit gegenereerd. In een paginagrote advertentie, opgemaakt als een oproep aan premiejagers uit het Wilde Westen, heeft Those Vegan Cowboys tweeënhalf miljoen euro als beloning uitgeloofd voor degene die de ‘Silver Spore’, oftewel de geschikte schimmel voor de microfermentatie, vindt. Deze ‘bounty hunt’ is een sterke vorm van actiemarketing, gestuurd vanuit het merk en slim gebruik makend van visual transfer. Daarnaast begint Those Vegan Cowboys op social media al een mooi eigen leven te leiden. En binnen de joint venture met Westland wordt ook stevig ingezet op zowel branding als actiemarketing: ‘Men snapt dat de grote belofte van Those Vegan Cowboys mogelijk pas over jaren wordt ingelost. Waar we ons nu op concentreren is de beleving, de herinneringswaarde en zo op het opbouwen van een langetermijnrelatie. Via WildWestLand maken we de consument al een beetje lekker, voeden we de hooggespannen verwachtingen. Daarom doen we ook veel op de winkelvloer. Bij de introductie van de vegan WildWestLand-kazen openden we een pop-up store. En afgelopen kerst liep bijvoorbeeld de actie waarbij we voor ieder gekocht kuipje crèmekaas één euro doneerden aan het Koeienrusthuis. Die actie leverde in twee weken tijd 12.000 euro op, en wij lieten zien dat we nu al bezig zijn met een beter leven voor koeien. Met weer een positieve spin off op social media.’ Inmiddels melden ook zuivelproducenten zich bij Those Vegan Cowboys: ‘Veel spelers in die markt snappen dat de koe straks niet meer nodig is in de zuivelproductie,’ aldus Koffeman, ‘zoals je ook geen paarden meer nodig hebt voor paardenkrachten. We presenteren ons als de opinieleider in precisiefermentatie, we delen informatie, en dat straalt af op hoe consumenten over ons denken. Nieuwe ontwikkelingen slingeren we rond. Bijvoorbeeld het feit dat je geen stremsel uit de koeienmaag meer nodig hebt om kaas te maken, maar dat hier inmiddels een uitstekend alternatief voor is ontwikkeld en dat dit alternatief in 70% van alle harde kazen wereldwijd wordt toegepast, dat weten veel mensen niet. Zo vertellen we telkens dat je er helemaal geen last van hebt als er geen dieren meer nodig zijn bij de voedselproductie.’ Willie Wortel Dit toewerken naar zuivel zonder koe is niet nieuw, benadrukt Koffeman: ‘In 1956 liet Carl Barks, de schrijver-tekenaar van Donald Duck, Willie Wortel een machine bedenken die van hooi direct melk maakte. Maar ook de serieuze zoektocht is al langer gaande.’ Tot zijn genoegen merkt Koffeman dat bij lezingen die hij geeft vooral boeren aanvankelijk een defensieve houding aannemen, maar gaandeweg ontdooien: ‘Het gaat misschien wat ver om te zeggen dat er binnenkort geen gehouden koeien en varkens meer zijn, maar deze omschakeling wordt wel de grootste revolutie ooit in de voedselsector. De sector heeft echt een probleem als ze daar niet op anticipeert, maar in feite bieden wij een toekomst. Boeren kunnen boer blijven, mits ze zich vol richten op grasteelt. Veel zuivelcoöperaties en -producenten zien dat. Het gebruik van koeienzuivel is niet houdbaar, omwille van dierenwelzijn niet en niet uit milieuoverwegingen. Dus om je continuïteit te waarborgen moet je wel switchen. Dat Westland met ons in zee wilde, zegt veel. Het levert ons ook positieve feedback op: als zo’n partij meedoet zal er echt wel een verandering aankomen. Op zo’n moment hebben we de controverse niet meer nodig, dan varen we mee op die positieve golf.’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5