PROMZ MAGAZINE 01-2022

z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 19 8 We begonnen met een overzicht van spaaracties. Consumenten worden bij een spaaractie geacht om meerdere keren een product te kopen. Per aankoop krijgen ze een spaarzegel of aankoopbewijs, en meerdere aankoopbewijzen geven recht op een promotioneel product. Het gaat er in dit geval om dat minder trouwe klanten als gevolg van zo’n spaaractie tijdelijk, of liever nog voor altijd, wat trouwer worden aan het merk dat de spaaractie organiseert. In deze uitgave van PromZ Magazine leggen we de focus op promotionele producten waarvoor je niet hoeft te sparen, maar die je cadeau krijgt bij het afnemen van een product of dienst. Het meest in het oog springende verschil met spaaracties is dat je met een spaaractie soms een behoorlijke tijd nodig hebt om de spaarprestatie af te ronden, terwijl je bij een los verspreid promotioneel product (dat we hierna aanduiden met het woord ‘premium’), boter bij de vis krijgt: kopen en gelijk krijgen. Op dat gebied zijn er in het verleden, maar ook vandaag de dag, de nodige in het oog springende acties geweest. Het terugkijken naar datgene wat er op dit gebied gebeurd is kan weer interessante impulsen opleveren voor toekomstige premiumacties. Een boek als premium Waren de Verkade albums de oervader van spaaracties, zo kunnen we het Boekenweekgeschenk karakteriseren als de oermoeder van premiumacties. Het concept is bekend: jaarlijks wordt de Boekenweek gehouden en wie in die week een boek In een vorige uitgave van PromZ Magazine probeerden we enige orde te scheppen in het zeer brede aanbod van promotionele producten. Die producten kunnen op verschillende manieren worden ingezet, al naar gelang de doelstellingen van degene die zo’n promotioneel product verspreidt. Dossier Product PromotieZ: Premiums als boter bij de vis Dossier Product PromotieZ: Premiums koopt krijgt er gratis een boekje bij, speciaal voor de Boekenweek geschreven door een bekende auteur en passend bij het jaarlijks wisselende thema van de Boekenweek. Dit jaar is het 90 jaar geleden dat het eerste Boekenweekgeschenk het licht zag. In al die jaren is er maar heel weinig aan het concept veranderd. Voor de Tweede Wereldoorlog bevatte het Boekenweekgeschenk soms verhalen van meerdere auteurs, waarbij de boekenkoper zelf moest raden wie welk verhaal geschreven had. Maar sinds de Tweede Wereldoorlog is het altijd een bekende auteur geweest die het Boekenweekgeschenk schreef. Het Boekenweekgeschenk heeft ervoor gezorgd dat tijdens de Boekenweek de omzet van de boekhandel aanzienlijk omhoog gestuwd werd. Dat komt natuurlijk ook doordat veel uitgevers nieuwe boeken bij voorkeur vlak voor of tijdens de Boekenweek op de markt brengen. Het gaat bij het Boekenweekgeschenk jaarlijks om meer dan een half miljoen exemplaren. De laatste jaren is nog een extra actie gekoppeld aan het Boekenweekgeschenk: je mag er op de zondag aan het eind van de Boekenweek gratis mee de trein in (NS is mede-sponsor van de Boekenweek), en daar maken jaarlijks honderdduizenden lezers van het Boekenweekgeschenk gebruik van. We kunnen ons voorstellen dat het Boekenweekgeschenk vooral interessant is voor mensen die toch al van lezen houden, maar wellicht werkt het ook stimulerend op mensen die boeken uit

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5