PROMZ MAGAZINE 01-2022

z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 25 8 Om bij het begin te beginnen: hoe ben jij in de branche verzeild geraakt? “Na mijn studie technische bedrijfskunde werkte ik een aantal jaar bij Nissan. Ik zette in verschillende landen logistieke centra op waar de auto’s vanuit Japan naartoe verscheept werden en er nog wat aan versleuteld werd. Toen er een aantal projecten on hold werd gezet, heb ik een sabbatical genomen en ben gaan reizen. Ik kwam toen in contact met fabrikanten die de leuke dingen konden fabriceren waar ik al een tijdje in mijn hoofd mee rondliep. Ik heb affiniteit met producten waar je met handen en geest mee bezig bent en tegelijkertijd moet het ook een beetje moeilijk zijn om te fabriceren. Als het makkelijk is kan ik mezelf niet motiveren. Het moet iets zijn waar ik m’n tanden in kan zetten.” Heineken “Het eerste wat ik ontwierp en liet maken waren miniatuurtjes, bijvoorbeeld fietsjes en grachtenpandjes, die gemaakt werden van platgewalste Heineken blikjes. Daaruit ontstond ook de naam Blikvanger. Ik was bevlogen. ’s Nachts bleef ik ermee bezig, alles moest doordacht worden tot het product helemaal goed was. Ik ben ze toen gaan verkopen via souvenirwinkels en dat bleek heel succesvol. Ik ben nooit meer terug gegaan naar Nissan.” Een reclameboodschap blijft het meest hangen als de drager je verleidt tot aanraken en nadenken. Coen van den Bos heeft dan ook een passie voor multi-sensorische producten zoals kubussen en vouwkaarten. De producten in het assortiment van zijn bedrijf Blikvanger moeten zowel de producent als de gebruiker voor het blok zetten en ook Van den Bos zelf wil uitgedaagd blijven worden. ‘Elke keer als ik een nieuw product heb, kan ik er een aantal nachten niet van slapen. Ik kan het niet loslaten. Het is bijna obsessief.’ Een vreemde eend in de bijt: Coen van den Bos van Blikvanger Had jij contacten in die tijd? “Nee, helemaal niet. Ik ben gewoon op een beurs gaan staan en heb op een creatieve manier een standje ingericht. Het product was zo sterk dat mensen ernaar op zoek gingen. Op een gegeven moment was het overal te vinden, van Schiphol tot de Keukenhof. Dat was dus een flitsende start voor Blikvanger. Rond 2000 kreeg ik een dummy van de Magic Cube in handen, een kubus die je op verschillende manieren kan openklappen om beelden te laten zien. Het is een heel mooi product waar je een goede communicatieboodschap op kwijt kan. Er zat een Franse producent in Hongkong achter die ik ben gaan opzoeken. Het klikte tussen ons en ik kreeg de licentie voor de Benelux. Ook andere geometrische producten uit de Magic Concepts lijn liet ik bedrukken, aanvankelijk voor de retail en instellingen, later ook voor bedrijven. Het Van Gogh Museum verkoopt ze bijvoorbeeld, maar ook Porsche.” Rubik’s Cube “De kubus was natuurlijk al enorm populair in de standaard kleuren. De uitvinder Erno Rubiks wilde het product gaan toepassen op de promotionele markt. De producent van Magic Concepts had de licentie aangeboden gekregen en zei tegen mij ‘laat maar zien dat jullie in staat zijn om de Magic Cube te verkopen, als

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5