PROMZ MAGAZINE 01-2022

z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 31 8 Foto: Anton Meijer Maatschappelijk verantwoord ondernemen is al geruime tijd een hot topic. Veel bedrijven zijn en voelen zich genoodzaakt hun steentje bij te dragen aan een betere wereld. Steun aan een goed doel kan hier deel van uitmaken en is de laatste jaren van nice to have meer verworden tot must have. Een goede zaak. In de eerste plaats natuurlijk vanwege de positieve impact die ermee kan worden bereikt op de maatschappij en op mensen. En ook, omdat een filantropische verbintenis positief afstraalt op de onderneming. Veel klanten vinden het belangrijk dat een bedrijf iets goeds bijdraagt aan de wereld en hetzelfde kan gelden voor (toekomstige) medewerkers. Soms is direct duidelijk welk goed doel alle steun verdient. Voor wie de knoop nog moet doorhakken geldt: de keuze is reuze. Zo groot zelfs, dat het lastig is om door alle charitatieve bomen het bos nog te zien. Een goede voorbereiding helpt, zeker als de wens bestaat om er een lange-termijn-relatie van te maken. Affiniteit Zo is het natuurlijk slim om vooraf na te hebben gedacht over datgene wat je als bedrijf belangrijk vindt. Welk maatschappelijk probleem je wilt oplossen dus, en of de missie en activiteiten van het goede doel stroken met de onderneming. In dit proces valt ook de vraag te stellen hóe de steun eruit moet gaan zien. Dat kan in klinkende munt zijn, maar ook door het beschikbaar stellen van goederen, menskracht of kennis. “Er zijn bedrijven die organisaties steunen aan de inkomstenkant. Anderen helpen bij de reductie van overhead of door hen bij te staan in de kernacNederlanders zijn een vrijgevig volkje en ook voor bedrijven is goed doen steeds belangrijker. Je bedrijf verbinden aan een charitatieve instelling heeft dan ook verschillende voordelen. Rijst de vraag: welk doel moet het worden? Op zoek naar het goede doel tiviteiten”, licht Cees Toor toe. Hij is senior auditor bij het CBF. Dit is een toezichthouder die de handel en wandel van 660 goede doelen controleert. “Wij helpen hen daarbij ontwikkelgericht bij het verder professionaliseren. De doelen beschikken over de zogeheten CBF-Erkenning door te voldoen aan bepaalde eisen.” Toor ziet dat een langere verbintenis bedrijven in de praktijk verschillende voordelen oplevert. Teambuilding, bijvoorbeeld. “Er zijn teams uit bedrijven die gezamenlijk koken in de Ronald McDonald huizen. Filantropie kan daarnaast de kernwaarden van de onderneming versterken. Vaak helpt het als er affiniteit bestaat met het thema van het goede doel. Bijvoorbeeld omdat het zich inzet binnen hetzelfde vakgebied als het bedrijf”, zegt hij. Menskracht In de praktijk wemelt het van de voorbeelden. De stichting Water for Life werkt bijvoorbeeld nauw samen met Nederlandse waterbedrijven die gratis uren, kennis en materialen leveren. Ook komt het geregeld voor dat het bedrijfsleven menskracht beschikbaar stelt. Zo trainen ondernemers uit ons land lokale ondernemers in India voor de stichting Women on Wings. De Cruyff Foundation ontvangt steun in de vorm van gratis diensten van accountants en juristen. En cyber security-experts helpen op hun beurt Free a Girl met de opsporing van meisjes die worden vastgehouden en geëxploiteerd. “Een goed doel zoals War Child krijgt hulp in natura vanuit het bedrijfsleven, in de vorm van goederen. IT4kids wordt ook gesteund aan de inkomstenkant en verkrijgt 99 procent daarvan uit bedrijven”, zegt Toor. Kortom: ook in de vorm van de steun is van alles mogelijk. Cees Toor

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5