z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 33 9 Op zoek naar het goede doel Nationaal of niet Locatie is een andere factor die kan meewegen in het trechteren naar de keuze voor een goed doel. Oftewel: de plek waar een organisatie actief is en het goede werk verricht. Lokaal goed doen en je als bedrijf inzetten voor de daklozen of ouderenzorg in de vestigingsplaats van het bedrijf heeft voordelen en kan onder meer de betrokkenheid vergroten. Al valt er ook het een en ander te zeggen voor filantropie over de grens. In het land waarmee je zaken doet en goederen uit betrekt bijvoorbeeld, zoals Paul Smeets opmerkt. Hij is hoogleraar filantropie & sustainable finance aan de Universiteit Maastricht. “Veel ondernemers nemen producten af uit Bangladesh. Juist dan kan het een mooi gebaar zijn om iets te doen voor de bevolking aldaar. Zolang er maar goed wordt ingespeeld op de behoeften die er zijn. In Bangladesh gaan meisjes bepaalde delen van de maand niet naar school. In plaats van zomaar te investeren in onderwijs, is het beter om je af te vragen waarom dat zo is. Een grote groep blijft thuis tijdens de menstruatie. En dus kan het veel zinvoller zijn om toiletten te realiseren op scholen en in te zetten op voorlichting. Het is een voorbeeld dat aantoont hoe cruciaal research is. Iets om op te letten”, zegt Smeets, die geregeld workshops filantropie verzorgt in het Nederlandse bedrijfsleven. Wat is je impact? Verder is het slim om vooraf goed na te denken over wat je wilt bereiken met de steun. Als deze moet bijdragen aan het helpen oplossen van een maatschappelijk probleem is het ook reëel om te schetsen welke resultaten de hulp moet opleveren. Dat is volgens de hoogleraar zelfs heel verstandig. “Informeer jezelf over de manieren waarop het goede doel de verbetering nastreeft. En ga je het samenwerkingsverband aan, formuleer dan samen concrete doelen. In de praktijk ontbreekt het soms aan een gericht filantropieplan”, zegt Smeets. Daarnaast is het volgens hem wijs om stil te staan bij de impact die de helpende hand en acties hebben. “Mijn advies luidt: denk groot. Het is zeker slim om je bij een project of doel eerst af te vragen wat de scalability is. Kan er worden opgeschaald als er successen worden bereikt? Het is mooi als er tien mensen worden geholpen, maar natuurlijk nog beter als het er duizend kunnen worden.” Ook de factor neglect kan dienen als een handvat. Hiermee doelt de hoogleraar op onderbelichte thema’s; werk en taken die andere spelers laten liggen in een land, gebied of werkveld. Tot op de dag van vandaag kan er bijvoorbeeld nog ontzettend veel worden gedaan in ontwikkelingslanden, merkt hij op. “De bulk van alle donaties blijft in Nederland terwijl in het buitenland vaak veel meer impact kan worden gemaakt. In ons land verdubbel je iemands inkomen met 1000 euro, in Nigeria kan dat met een fractie van dat bedrag en zijn dus veel meer mensen te helpen. Een andere belangrijke factor is de solvability; is er onderzoek dat staaft dat de missie van de organisatie daadwerkelijk kans van slagen heeft? Het is verstandig om na te gaan of de manieren waarop er naar het einddoel wordt toegewerkt ook bewezen effectief zijn.” Foundation Grotere bedrijven beschikken volgens Smeets vaak over een concreet filantropieplan, eventueel gevat in een eigen foundation. Het heeft voordelen. “Een foundation komt op de buitenwereld soms beter en oprechter over. Uiteraard moet elke onderneming voorkomen dat deze de schijn tegen krijgt en dat het niet oogt alsof er alleen aan een goed doel wordt geschonken om er goed op te staan. Foundation of niet: een gericht plan is altijd een goed idee. Het staat niet alleen beter, maar zorgt er vooral voor dat je impact maakt en anderen zo goed mogelijk en echt helpt.” CBF-Erkenning Iedereen die een goed doel wil steun, kan nagaan of het een organisatie betreft met CBF-Erkenning. Dat is te checken op www.cbf.nl. “Een Erkenning betekent dat het goede doel voldoet aan de strenge eisen van het keurmerk”, vertelt senior auditor Cees Toor. “Bedrijven lopen het risico op reputatieschade en willen natuurlijk vermijden dat ze een organisatie steunen die de zaken niet op orde heeft. Het CBF onderzoekt en monitort de kwaliteit (impact, doelmatigheid, doeltreffendheid) van ruim 660 goede doelen. Dit betekent onder meer dat zij verantwoording moeten afleggen over hun werk, en dat zij doen wat ze zeggen en bereiken wat ze beloven. Verder wordt erop toegezien dat zij integer handelen, dat misstanden als belangenverstrengeling worden voorkomen, de hoogte van het directiesalaris binnen de regels is, en dat er voldoende middelen naar het hoofddoel gaan. Op onze website is het ook mogelijk om goede doelen te selecteren op werkgebied.” “Ga je een samenwerkingsverband aan, formuleer dan samen concrete doelen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5