z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 35 8 Waar Nederlanders in de herfst- en wintermaanden aan het tv-scherm gekluisterd zitten om de prestaties van de schaatsers te volgen, kijken de Belgen (en dan vooral Vlamingen) naar het veldrijden. Zowat elke zaterdag én zondag is er tot diep in februari een cyclocross die rechtstreeks op tv (bij de publieke of bij de commerciële omroepen) te volgen is. In acht van die wedstrijden is in het seizoen 2021-2022 voor de tweede maal om de X²O-badkamertrofee gestreden - zowel bij de dames als de heren. De tijden van de renners in die acht wedstrijden worden opgeteld en de snelste is de eindoverwinnaar. De Belg Toon Aerts won die trofee afgelopen seizoen bij de mannen, de Nederlandse Lucinda Brand bij de vrouwen. Wie de tv op het cyclocrossen had staan, kon er niet naast kijken: een gele X²O-eend was prominent aanwezig, op het terrein (grote opblaasbare exemplaren), op het podium (de winnaar van de dag kreeg een grote eend als trofee) én aan de handen van de toeschouwers (een handschoen in de vorm van een eend). Verder was de naam van X²O te zien op spandoeken tegen de afzetting van het parcours. De eend is de mascotte van X²O. In het najaar van 2019 kreeg de Belgische consument hem voor de eerste maal te zien in een tv-campagne. Het doel was om X²O meer top of mind te krijgen. Eva Boelens: “En hoe kun je dat beter doen dan met een badeend. We zijn gestart met een commercial met een man in een bad met een hele grote badeend, zodanig dat de link direct gelegd werd met X²O badkamers. Onze baseline was ‘Ga voor meer badkamer’. Het in badkamers gespecialiseerde Belgische X²O sponsorde in het seizoen 2021-2022 voor de tweede maal Belgische cyclocross wedstrijden. X²O was titelsponsor van een reeks van acht wedstrijden (X²O-badkamertrofee). Marketing director Anja Vandendriessche en brand activation marketeer Eva Boelens leggen het hoe en waarom van die sponsoring aan PromZ uit. De eenden van de cyclocross X²O We hebben dat letterlijk genomen en die grote badeend in de campagne ingezet.” Het eend-concept trok men door in de sponsoring van het cyclocrossen in 2020. “We waren toen op zoek naar een manier waarop we een trofee op het podium konden plaatsen. Veel tijd was er niet om op dat moment een supertrofee te maken,” aldus Boelen. “We hebben gezegd: laat ons gewoon zo’n badeend geven. Zo zijn die badeenden ‘in the picture’ gekomen.” ‘Join for water’ en de eend X²O zet de badeenden niet alleen in op het crossterrein. Wie een badkamer bestelling plaatst, krijgt een badeendje. En je kunt ook eendjes kopen en daarmee een goed doel steunen. X²O heeft een serie van vier eendjes voor 4,95 euro per stuk. De opbrengst ervan gaan naar het project ‘Join For Water’, een NGO die wil dat iedereen ter wereld toegang heeft tot water. “Join For Water helpt daarom landen waar 1 op 10 inwoners geen toegang heeft tot drinkwater en 1 op 3 inwoners geen eigen sanitair heeft,” aldus de keten op de website. “Bovendien wijst Join For Water landen en hun inwoners op hun waterverbruik. Zo gaan ze bewuster om met water en blijft er genoeg watervoorraad over voor iedereen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5