z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 37 De eenden van de cyclocross 8 Twee weken Het was voor X²O kort dag om de sponsoring in de praktijk uit te werken. Anja Vandendriessche zegt dat de badkamer-specialist in volle coronacrisis in 2020 gecontacteerd werd door Baloise Trek Lions, de ploeg van oud-veldrittopper Sven Nijs, en door Christophe Impens, managing director van een sportmarketingbedrijf en organisator van diverse sportevenementen. “Het kwam erop neer dat Golazo van een sponsor nog geen bevestiging had gekregen voor wat nu de X²O-badkamertrofee is. Wij waren er direct heel enthousiast over en in een week tijd hebben we over dat sponsorship beslist. Ik denk dat we nog twee weken hadden voor het cross-seizoen begon.” Veldrijden past bij het DNA van X²O. Natuurlijk kun je de link leggen tussen bemodderde coureurs en een douche of een warm bad om er weer toonbaar uit te zien, maar wat voor de X²O-marketeers vooral telde was de toegankelijkheid van het veldrijden. “Veldrijden is een sport voor iedereen. Iedereen gaat daar naartoe, er is geen onderscheid. Het is geen elitesport, het is voor de gewone man. Dat willen we als merk ook uitstralen,” aldus Vandendriessche. Op de website werpt het bedrijf zich ook op als de Robin Hood van de badkamersector. Zegt Eva Boelens: “X²O heeft een assortiment dat een heel breed publiek aanspreekt. Het gaat van budgetassortiment via mid-assortiment naar highend. We willen badkamers democratiseren en we zullen dan ook nooit een elitesport sponsoren.” Vandendriessche zegt dat er direct een ‘match’ was tussen X²O en de cyclocross. “Voor ons is de visibiliteit op de cross belangrijk. We gaan daar niet flauw over doen, die eenden op de cross hebben ons al veel gebracht en dat klopt gewoon. Het moet kloppen met wie we zijn als merk en we waken daar ook over. Er zijn daarom al heel veel initiatieven waar we ‘nee’ op gezegd hebben.” Wat ook meespeelde is dat cyclocross zich op een beperkte oppervlakte in beperkte tijdspanne afspeelt en dat het een herfst-winter-evenement is. Anja Vandendriessche stipt aan dat het veldritseizoen ideaal valt net voor Batibouw, de belangrijkste b-to-b/b-to-c bouwbeurs in België die gewoonlijk begin maart wordt gehouden. Visibiliteitsplan Het uitwerken van het sponsorprogamma ter plaatse deed X²O samen met Golazo. Grote eenden had X²O al en die pasten perfect in het plaatje op de veldritterreinen. “We hebben er zes die we hebben laten maken voor plaatsing bij de opening van nieuwe showrooms,” aldus Eva Boelens. “Samen met Golazo maakten we per cross een visibiliteitsplan om die eenden op de beste manier neer te zetten.” Naast de plaatsing van de eenden keek men ook naar andere momenten waarop X²O in beeld kon komen, bijvoorbeeld tijdens de huldiging van de top drie op het erepodium. Anja X²O? X²O werd 17 jaar geleden in België opgezet door Jan Ollevier. Het bedrijf verkoopt badkamers aan particulieren - zonder tussenschakels als installateurs en groothandel. Marketing director Anja Vandendriessche: “Jan Ollevier zag dat de badkamersector heel traditioneel was en wilde het anders doen. Bij de tussenschakels blijft wel ‘wat hangen’ en hij wilde rechtstreeks naar de klant. Hij wilde mooie producten op de markt brengen én ook de badkamer democratiseren zodat iedereen een mooie badkamer kan kopen.” Momenteel heeft X²O 26 vestigingen in België. In Nederland is men ook actief en heeft men 16 vestigingen. Inmiddels richt X²O zich ook op de Duitse markt. Daar is men al met een webshop gestart. De sponsoring van de veldritten beperkt zich overigens nog tot België. Brand activation manager Eva Boelens: “We bekijken de sponsoring markt per markt. Als het moment er is om sponsorship te doen in Nederland, zullen we kijken of het cyclocross wordt of iets anders. Het is niet omdat we in België voor cyclocross kiezen, dat we dat ook in Nederland moeten doen. Think global, act local…”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5