z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 39 De eenden van de cyclocross 9 Vandendriessche: “We hebben allerlei ideeën gehad, maar we kwamen uit op ‘keep it simple’. We moesten er gewoon voor zorgen dat de winnaars op het podiummet iets groots in handen zouden staan, zodat de media er niet omheen konden en het zouden oppikken. We zaten toen in een rare periode, de tweede lockdown van 2020. Visibiliteit moesten we niet hebben op het parcours zelf. We hebben echt gedacht vanuit de realiteit dat er geen toeschouwers zouden zijn. Die visibiliteit konden we optimaliseren door een eenvoudig idee goed uit te voeren. Misschien is dat op zich wel een zegen geweest want anders zouden we ons misschien veel meer gefocust hebben op het parcours-gebeuren.” Tijdens het seizoen 2021-2022 was corona nog steeds een item maar toen kon er wel enkele keren publiek toegelaten worden. Voor X²O betekende dat er ook activatie uitgevoerd kon worden naar de toeschouwers toe. Dat deed men door middel van grote gele schuimrubberen handschoenen in de vorm van een eend. Daarmee konden fans hun favorieten aanmoedigen. Een voordeel ervan was ook dat die ‘wapperende’ eenden opvielen tijdens de tv-uitzendingen. Duurzaam Eva Boelens zegt dat men een activatiemoment wilde waarop men het publiek iets leuks kon geven om mee te supporteren. “We hadden allerlei wilde ideeën maar ‘in the end’ vroegen we ons af wat aan zou slaan. Als het regent zijn poncho’s handig, dus hebben we poncho’s laten maken. Maar het is ook leuk om iets te geven om te supporteren. We hebben intern twee ontwerpen de toer laten doen. Sommigen waren voorstander van een eendje, anderen hadden liever een hand. Vandaar twee versies: één in de vorm van het eendje en één ‘gewone’ hand in blauw met ons logo erop. We hebben die fifty-fifty laten produceren. Voor de oplage heb ik op safe gespeeld en heb ik me gebaseerd op het aantal bezoekers pré-corona. Wat over is, zit nu in de kast voor volgend jaar.” Die gadgets werden uitgedeeld door twee hostessen bij de ‘ducky-mobiel’, een Volkswagenbusje met een eend op het dak. Hebben de marketeers van X²O daarbij ook oog gehad voor duurzaamheid, tegenwoordig een hot item in de zakenwereld? Je kunt verwachten dat niet alle toeschouwers na de wedstrijd hun gekregen gadget ook mee naar huis nemen. Als ze dan blijven slingeren in het veld of bos, is dat negatief voor het gevend bedrijf. Anja Vandendriessche zegt dat er met Golazo afspraken zijn gemaakt over het opruimen van het terrein. “We denken na over de problematiek van duurzaamheid. Als bedrijf zetten we daar ook stappen in. Het ging met die handjes en eendjes om visibiliteit. Maar misschien moeten we volgend jaar een andere piste volgen en iets geven dat niet alleen visibiliteit biedt, maar ook duurzaam is en dat de mensen na de cross meenemen.” Eva Boelens voegt eraan toe dat men al rekening houdt met duurzaamheid. “Die poncho’s waren aanvankelijk individueel verpakt in een plastic zakje. Dat hebben we in samenspraak met de producent laten vallen omwille van de waste van plastic. Het risico bestond dat toeschouwers die poncho uitpakten en dan het zakje zouden weggooien. nog een voorbeeld: we hebben een wedstrijd die loopt voor de meest enthousiaste supporter. Het idee was eerst om die wedstrijd te promoten via flyeren. Dat idee hebben we laten vallen. Want wat gaan de mensen doen? Ze gaan het lezen en gooien het dan weg. In die optiek zijn we er al mee bezig, maar nog stap voor stap.” Man-vrouw Cyclocross is zowel een mannen- als vrouwensport. Bij de mannen domineren de Belgen, of, beter gezegd, de Vlamingen. Bij de vrouwen zijn het de Nederlandse vrouwen die de concurrentie op grote achterstand rijden. Hoe zit het met het kopend publiek? Is een nieuwe badkamer een aangelegenheid van man én vrouw en is er dan sprake van, zeg maar, koppel-verkoop? En volgen vrouwen ook de cross? Op het terrein minder, maar de media maken daar veel goed. Anja Vandendriesche: “De crossen komen ook altijd in het tv-journaal en dat heeft een publiek van mannen en vrouwen. We hebben ook influencer marketing met Lucinda Brand, die zelf een badkamer bij ons kocht. We bereiken sowieso de twee groepen.” Zegt Eva Boelens: “Als we kijken in functie van de badeenden, krijgen we daar heel veel reacties op via sociale media en via mail - ook van vrouwen die echt graag een badeend willen voor hun dochter of zoon. Dus onrechtstreeks bereik je al de doelgroepen die je wil bereiken, of dat die dan effectief naar de koers kijken of niet. We zien aan de reacties dat we een heel ruim publiek bereiken.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5