40 DOOR: MELANIE STRAATMAN Dit voorbeeld laat je eenvoudig zien hoe een premium werkt. Neem een interessant premium dat past bij het product of dienst dat je aanbiedt en het kan zorgen voor een boost in jouw omzet. Populair premium Eén van de beter bekende premiums is het Boekenweekgeschenk. Dit geschenk is onderdeel van de jaarlijks terugkerende Boekenweekcampagne. Dit jaar organiseert de CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse boek) de Boekenweek alweer voor het 90e jaar. Met als thema voor 2022: Eerste Liefde. De CPNB werd in 1930 opgericht en organiseerde in datzelfde jaar de Dag van het Boek, met als doel om de boekverkoop in Nederland te stimuleren. Twee jaar later veranderde deze Dag van het Boek in de nu bekende Boekenweek. Het concept van de campagne werkt als volgt: boekhandels geven het Boekenweekgeschenk cadeau aan consumenten die tijdens de Boekenweek een bedrag van minimaal 15 euro besteden aan boeken. Dit geschenk is speciaal voor de Boekenweek geschreven door een bekende auteur en passend bij het jaarlijks wisselende thema. Het Boekenbal Op de vooravond van de Boekenweek wordt het traditionele openingsbal gehouden. Dit evenement wordt het Boekenbal Mijn eerste liefde voor premiums borrelde op toen de GIRLZ (tijdschrift gericht op tienermeiden) gratis armbandjes en kettinkjes aan de verpakking toevoegde. En ik was zeker niet de enige bij wie dit gebeurde. Het tijdschrift werd voor het eerst geïntroduceerd in 2002, waarna er een ware GIRLZ-manie ontstond onder de meisjes op mijn school. Daar stonden we dan als kinderen in de supermarkt, huilend voor het schap vol tijdschriften en hopend op de woorden van papa en mama: “Is goed schatje. Gooi het maar in ons winkelmandje". Eerste Liefde voor Premiums genoemd en je zal ongetwijfeld de gekste verhalen over deze ‘exclusieve literaire discoavond’ gehoord hebben. Schrijvers en dichters zijn immers geen echte baldansers. Denk aan verhalen van dronken schrijvers die elkaar versieren, gaan vechten en het niet zo nauw nemen met burgerlijke moraliteit. Door de versoepelingen wordt de Boekenweek dit jaar weer als vanouds geopend met als thema van het Boekenbal ‘De nacht is van de liefde’. De opening vindt plaats in nachtclub Escape (Amsterdam) op 8 april en de eregasten zijn die avond de Boekenweekauteurs Ilja Leonard Pfeijffer en Marijke Lucas Rijneveld. Verwen je brein, lees in de trein De NS is sinds 2001 hoofdsponsor van de Boekenweek en heeft voor de (trein)lezers een extra onderdeel gekoppeld aan de campagne: de gratis reisdag op de laatste dag van de Boekenweek. Deze vrij reizen-dag houdt in dat mensen op vertoon van het Boekenweekgeschenk, op zondag de hele dag gratis kunnen reizen met de trein in Nederland. Het is een succesvol concept waar jaarlijks honderdduizenden mensen gebruik van maken. In 2021 tikte de NS het 20e jaar als trouwe sponsor van de Boekenweekcampagne aan. Dat moest natuurlijk gevierd worden en daarom kwam NS vorig jaar met een jubileumactie: (trein) lezers kregen de Boekenweekgeschenken van de afgelopen 20 jaar digitaal cadeau tijdens de Boekenweek 2021. Deze actie heeft ontzettend veel lezers bereikt, de Boekenweekgeschenken zijn namelijk meer dan 66.000 keer gedownload.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5