PROMZ MAGAZINE 01-2022

z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 41 8 Feest De Boekenweek 2021 heeft voor een enorme stijging in de boekverkoop gezorgd. CPNB- directeur Eveline Aendekerk is dan ook erg te spreken over het resultaat: ‘Ondanks de verplaatsing van de Boekenweek en de beperkende omstandigheden zien we een heel mooi resultaat. Tijdens Het voorwoord van de Boekenweek in maart hebben we met elkaar al veel aandacht voor schrijvers en boeken gecreëerd. Dat de Boekenweek dit jaar voor het eerst niet in maart, maar begin juni plaatsvond, moet voor de consument dan ook wennen zijn geweest. Mede dankzij de heropening van de fysieke boekwinkels, alle aandacht in de media en het eindelijk verschijnen van het langverwachte en prachtige Boekenweekgeschenk en het intrigerende Boekenweekessay was het alsnog een fantastische Boekenweek. Het was een feest en de hoge omzetcijfers bevestigen dat.’ Geschenk 2021: Wat wij zagen Auteur: Hanna Bervoets Oplage: 661.849 Essay 2021: De Genocidefax Auteur: Roxane van Iperen Oplage: 75.724 Verplaatst naar zomerperiode De Boekenweek van 2021 kan je lastig vergelijken met andere edities omdat hij voor het eerst verplaatst werd naar de zomerperiode. Het jaar ervoor werd de Boekenweek midden in de pandemie georganiseerd. Als we de cijfers van de Boekenweek 2021 erbij halen, zien we een omzetstijging van 11% ten opzichte van 2020 en een omzetstijging van 6% ten opzichte van 2019 (met verkoop van Nederlandstalige boeken). Als we vervolgens de data van de verplaatste ‘zomerse’ Boekenweek (week 21-22) vergelijken met diezelfde weken in 2019 én 2020, dan zien we dat er tijdens de Boekenweek 2021 respectievelijk 27% (ten opzichte van 2020) en 34% (ten opzichte van 2019) meer omzet is gerealiseerd. Impact van de Boekenweek In 2021 is er in opdracht van Stichting CPNB voor het eerst een consumentenonderzoek uitgevoerd om te bepalen wat de impact van de Boekenweekcampagne is op het lees-, koop- en leengedrag van Nederlandse consumenten. Het onderzoek werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Direct Research. Uit de resultaten is af te lezen dat bijna alle Nederlandse consumenten de Boekenweek van naam kennen (97%), een kwart van de consumenten goed weet wat er tijdens de Boekenweek gebeurt (26%) en meer dan de helft weet dat ‘een beetje’ (51%). Het meest populaire onderdeel van de campagne is

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5