z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 43 Eerste Liefde voor Premiums Het Boekenweekgeschenk. Cijfers uit het consumentenonderzoek laten zien dat maar liefst 79% van de personen die de Boekenweek in ieder geval van naam kennen, ook het geschenk kennen. Op de tweede plek komt het Boekenbal met 63% en ondanks dat de vrij reizen-dag vanwege de coronapandemie in 2020 én 2021 helaas niet kon doorgaan, staat deze actie van de NS op plek 3 met een bekendheid bij 61% van de Nederlandse consumenten. Boekenweek campagne activeert ook minder frequente lezers Ongeveer een derde van de consumenten die iets over de Boekenweek voorbij heeft zien komen én een boek aan het lezen of luisteren was tijdens de campagneperiode, geeft aan dat zij in hun keuze zijn beïnvloed door de Boekenweek. De activatiecampagne zet dus daadwerkelijk aan tot lezen, lenen of kopen van boeken. Uit het onderzoek blijkt dat één derde van de Nederlandse consumenten aangeeft in de afgelopen 5 jaar iets van de Boekenweek in ontvangst te hebben genomen. Als we kijken om welke lezers dat gaat, geldt dit voor iets meer dan de helft van de heavy lezers (54%), iets minder dan de helft van de medium lezers (42%) en ongeveer een kwart van de light lezers (26%) [1]. De Boekenweek activeert dus niet alleen de frequente lezers, maar trekt ook de minder frequente lezers aan. Zo zie je weer duidelijk de kracht van boter-bij-de-vis: het geeft de consument net het extra zetje dat nodig is om over te gaan tot aankoop. Heavy lezers lezen minstens 1 keer per week een boek Medium lezer lezen 1-3 keer per maand een boek Light lezers lezen minstens 1 keer per jaar een boek Boekenweek 2022 Ondanks de versoepelingen werd de Boekenweek dit jaar weer verplaatst. De Boekenweek 2022 vond plaats van 9 t/m 18 april en eindigde niet op de traditionele zondag, maar op Tweede Paasdag. Om deze reden is de vrij reizen-dag opnieuw niet doorgegaan. Eveline Aendekerk FOTO: Maikel Thijssen Photography 9
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5