PROMZ MAGAZINE 01-2022

z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 45 8 De aandacht van bedrijven voor kerstpakketten en keuzesystemen was de afgelopen twee jaar groot. Daarin namen producten die met koken en tafelen te maken hebben een prominente rol in. Nick van de Vossenberg, head of sales van Bestron Nederland, verwacht dat die aandacht blijvend is. Bestron is producent van elektrische apparaten, onder meer in het segment koken & tafelen. Het merk levert naast de retail ook aan de kerstpakkettenleveranciers. Was het tijdens de pandemie al belangrijk om als werkgever je waardering uit te spreken naar je werknemers, nu geldt dat meer dan ooit, meent Van de Vossenberg. “Het is heel moeilijk om aan goede medewerkers te komen; loyaal personeel is het beste wat je je kunt wensen, dus stel minimaal één keer per jaar iets moois samen waaraan de werknemer kan zien dat de werkgever moeite heeft gedaan. Ze voelen dan die waardering.” Meer online, meer kiezen op kwaliteit Doordat consumenten de laatste tijd ook noodgedwongen meer online moesten winkelen, zijn ze volgens Van de Vossenberg bewuster gaan kiezen. “Online kun je eenvoudiger vergelijken op specificaties. Op basis daarvan kun je de klant winnen. Wij bieden standaard vijf jaar garantie op onze producten; we merken dat dat ook de doorslag kan geven bij de keuze voor een artikel.” Nu de gezamenlijke momenten weer mogelijk zijn, verwacht Van de Vossenberg dat de barbecue in de zomer weer populair zal zijn en dat met Kerst de raclette-grills, pizza-ovens en bakplaten weer op tafel komen. “Funcookingproducten zullen ook een vlucht nemen in kerstpakketten en keuzesystemen. In een kerstpakket zijn vooral producten interessant die voor iedereen Wat zijn de trends op het gebied van Home & Cooking? Welke ontwikkelingen zijn blijvend, en hoe hebben de afgelopen twee jaar daar invloed op gehad? We vroegen het aan drie bedrijven die gespecialiseerd zijn in producten rond koken en tafelen. Trends in koken en tafelen: slow, fun en duurzaam handig zijn, maar die bijna niemand nog in de keuken heeft. Je kan geen waterkoker in een pakket stoppen. Maar een elektrische hapjespan of een slowcooker doet het altijd goed. Het zijn hulpmiddelen die het leven eenvoudiger maken en die je goed kunt gebruiken bij feestjes.” Thuis gezellig maken Ook directeur Alex Heimans van Första herkent dat koken en tafelen de afgelopen twee jaar enorm in de belangstelling heeft gestaan. Första is importeur en distributeur van producten die met Home & Cooking te maken hebben. Het bedrijf verkoopt aan de retail en aan de relatiegeschenkenbranche en levert merken in het midden- en hoogsegment, waaronder Peugeot, OXO Good Grips, Ooni en Nachtmann, en Zweedse namen als Orthex en DaloLinden. “Mensen mochten in de coronatijd een hoop niet”, zegt Heimans, “maar ze konden het wél thuis gezellig maken en daar activiteiten ontplooien; ze zijn massaal aan het koken en bakken geslagen – van poffertjes bakken met de kinderen tot luxe maaltijden. De trend werd dat mensen voor het beste kozen. Als ze dan toch wilden investeren in een pan, dan mocht het ook de duurste zijn. ‘Als we niet uit eten kunnen, dan proberen we de restaurantkwaliteit zelf te maken’, was de gedachte. Daarbij speelt duurzaamheid ook een rol: een kwaliteitspan gaat heel lang mee.” Of dit een blijvende ontwikkeling is, vindt Heimans nog lastig te zeggen. “Tot in februari van dit jaar hebben we nog lockdowns gehad waarbij de restaurants dicht waren. De wereld is nog relatief kort weer ‘normaal’, op dat vlak. Onze retailpartners hebben in coronatijd een heel hoog omzetniveau gehaald. Niemand ver-

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5