52 Practice what you preach 30.000 Pro-7 mokken afgeleverd werden vanuit Engeland. Dus wij al onze vrienden opgetrommeld en met de hand die container op een parkeerterrein bij het centrum geleegd. In die tijd pakten we alles aan en daarom kregen we ook business.” Full Service Toen Steven en Ramon in 2001 van de universiteit kwamen hadden ze inmiddels twee vestigingen en 15 mensen in dienst. Het was dus logisch om nu vol voor cyber-Wear te gaan. De eerste full-service klant die binnengehaald werd was RWE, het Duitse elektriciteitsbedrijf. “We hadden eigenlijk geen idee waar we aan begonnen”, zo vertelt Steven. “RWE had ruim 500 producten die ingekocht moesten worden en in een online SAP omgeving ‘gegoten’ moesten worden. De tender bedroeg meer dan 100 pagina’s die toen nog via fax binnen kwamen. We zeiden natuurlijk dat we het konden, maar ik had werkelijk geen idee. Als je Roman vraagt wat zijn rol is binnen het bedrijf zegt hij ‘ik maak waar wat Steven belooft’. Ik denk dat RWE uiteindelijk voor ons koos omdat we jong waren, een beetje gek en we kwamen altijd onze afspraken na. We hebben ongelooflijk veel geleerd van die eerste periode. Voor ons is deze leerschool van groot belang geweest, ook om een business case te kunnen bouwen rondom full service. Inmiddels hebben we ruim 40 full service klanten, waarvan we voor het merendeel wereldwijd werken.” Van promotie tot reclame Inmiddels heeft de cyber-Wear Group meer dan 250 mensen in dienst en heeft het meerdere warehouses, onder meer in Duitsland, Beijing en Indianapolis. Het warehouse in Duitsland is ondergebracht in een dochteronderneming en is volledig gerobotiseerd. Steven is duidelijk over de strategie. “We werken alleen nog voor de grotere bedrijven en zo sustainable mogelijk. Dat kan ook bijna niet anders met onze schaalgrootte. We doen eigenlijk drie dingen. De eerste is full service, waarbij we zeggen geef ons je logo en wij doen de rest. Dat doen we onder meer voor Audi, Porsche, Ford en Deutsche Bahn. Dan hebben we een tak die alleen promotionele producten doet. Dus ook als je duizend pennen nodig hebt, kun je ons terecht. En daarnaast hebben we een promotionele kledingtak. En daar gaan we heel ver in. We hebben onze eigen kledingdesigners maar we hebben ook een textielfabriek in Turkije. Daarnaast hebben we filialen op vier continenten en we zijn net begonnen met een ‘klassiek’ bureau dat grote social-media- en reclamecampagnes doet. We hebben toch al contact met alle marketingmanagers, dus dachten waarom zullen we dat er niet bij gaan doen? Dat bureau wordt gerund door twee mensen die bij Red Bull vandaan komen. Op het moment dat een afdeling groot wordt en zelfstandig kan draaien, dan maken we er een dochtenonderneming van. Zo hebben we nu bijvoorbeeld een ICT-afdeling met 30 SAP gecertificeerde mensen. Het zou zo maar kunnen dat ze straks ook rechtstreeks voor klanten kunnen gaan werken.” We willen de benchmark zijn Cyber-Wear is een indrukwekkend bedrijf, dat op een indrukwekkende manier gerund wordt. Met een hele duidelijk visie op ‘vooruit lopen’ op de markt. Op het gebied van IT, maar ook op distributiegebied met dat indrukwekkende warehouse vol robots en op het gebied van sustainability. Steven is al jaren betrokken bij de PSI Sustainability Awards en het onderwerp gaat hem aan het hart. “In wat voor wereld willen we onze kinderen en kleinkinderen laten opgroeien? Die vraag moeten we ons stellen, ook in onze branche. De markten hebben zich geopend onder meer
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5