PROMZ MAGAZINE 01-2022

z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 53 9 als gevolg van internet en het feit dat de wereld kleiner geworden is. Dat heeft de marges zwaar onder druk gezet. Iedereen ging in China kopen. Maar dat wereldwijd sourcen komt met een prijs. We verkopen gewoon teveel rotzooi. Daarommoet onze branche om. Dat probeer ik over te brengen op mijn medewerkers maar ook op onze klanten. We willen niet achter iedereen aanhobbelen, we willen de benchmark zijn. Neem nu een klant als Porsche. Die vroegen ons om een aantal artikelen in het complete assortiment van 1000 merchandise artikelen duurzaam te maken. Dat hebben we geweigerd. Het was alles of niets. Dus zijn we het gehele assortiment aan het verduurzamen. We zoeken naar alternatieven of ontwikkelen nieuwe artikelen. Zo zijn we nu bezig met alternatieven voor de metalen miniatuurauto’s (schaal 1: 43). Ik kan daar nog niets over zeggen, maar het gaat ons lukken om ook daar alternatieven voor te vinden. En vergis je niet, dat zijn echte collectorsitems. Bij de introductie van het laatste model de Macan werden er 85.000 miniaturen verkocht. Dat gaat dus best om grote aantallen. Daad bij het woord Toen cyber-Wear drie jaar geleden toe was aan een nieuw pand, besloot Steven dat het tijd was om daad bij het woord te voegen en zelf een pand te bouwen dat sustainable is. Ook hierin wilde hij voorop lopen. “Als ik zelf niet het voortouw zou nemen, wie ben ik dan ommijn klanten te vertellen dat ze moeten verduurzamen. Dat zou totaal ongeloofwaardig zijn. Practice what you preach. Dus zijn we ‘all the way’ gegaan bij de bouw van dit pand. Alle mensen die bij de bouw betrokken waren woonde binnen 100 kilometer van het bedrijf. Er zitten waterloze toiletten in, zonnecollectoren op het dak, alles is top geïsoleerd met duurzame materialen en ga zo maar door. Alles waar je aan kunt denken, is gedaan. Het grappige is dat iedereen erin meegaat. Onze medewerkers, maar ook onze klanten. Vanmorgen nog had ik een nieuwe klant zitten die een kindercollectie kleding wilde. Voor mij is het nu heel makkelijk om te zeggen ‘dat doen we heel graag, maar het gaat wel biokatoen worden, GOTS gecertificeerd, gemaakt in een gecertificeerde fabriek in Portugal.’ Wij ademen sustainability in alles wat we doen en dat is voor iedereen duidelijk. Ook als het dan drie keer de prijs is van op het oog hetzelfde product uit China. Ik beweer echt niet dat alles dat we doen even goed is. Maar we moeten een stap nemen om vooruit te komen. Ik snap ook wel dat de accu’s van elektrische auto’s straks een probleem worden, maar wij rijden elektrisch omdat we geloven dat dit een stap is naar een beter alternatief. Maar die stap kan alleen genomen worden als we ons blijven ontwikkelen. Maar dat betekent ook dat je sommige klanten teleur moet stellen. Dat is dan maar zo. Klanten die alleen maar voor de goedkope optie gaan, terwijl er een sustainable alternatief is, willen we niet meer bedienen. Wij zitten gelukkig in een positie waarin we ons dat kunnen veroorloven.” Rethink the supplychain Een van de makkelijkste manier ommeer sustainable te worden in onze branche is dichter bij huis produceren. Volgens Steven is ‘rethinking the supplychain’ een must. “Wij kijken standaard naar Duitsland als productieland. Lukt dat niet, dan kijken we binnen we Benelux. Kunnen we het daar nog niet vinden, dan trekken we verder Europa in en daar rekenen we voor het gemak Turkije ook toe. Als het dan nog niet kan, gaan we pas naar het verre oosten kijken. Sustainability is meer dan alleen milieu. Je moet ook naar de social responsibility kijken. De handen die het maken en de leefomstandigheden van die mensen. Ook daar zijn we mee bezig.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5