PROMZ MAGAZINE 01-2022

z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 57 8 De beste manier om de ‘mannen’ van BeGlobal te omschrijven is wat mij betreft ‘aardig’. Ze zijn bijna lief te noemen. Het is jaloersmakend. Ik kan me ook voorstellen dat dit voor klanten, naast natuurlijk kennis en kunde, een belangrijke reden is om met BeGlobal in zee te gaan. Andre en Marco ‘vullen elkaar aan’ en dat is wellicht logisch aangezien ze elkaar al zo lang kennen. “Marco en ik kennen elkaar vanuit een bijbaan in het zwembad”, begint André te vertellen. “Marco stond achter de bar en ik was badmeester. Niemand wilde in die tijd daar werken in het weekend maar wij wel. Ook omdat we weekend toeslagen kregen. Eigenlijk hebben we daar het begin van ondernemen geleerd. Op vrijdagavond maakten we er snel een feestje van in de bar. Marco begon leuke muziek te draaien, we bedachten wat leuke cocktails en toen begonnen we ineens echt geld te verdienen. Werden we op maandagochtend gebeld door de dame van de administratie hoe het kon dat we de dubbele omzet draaide in vergelijking met de week ervoor. Of dat wel klopte? We wisten dus al heel snel wat we aan elkaar hadden.” Presse papier Van een zwembad naar de promotionele producten branche is best nog wel een stap. Was dit een bewuste keuze of simpelweg toeval? Volgens André was het een toevallige samenloop van omstandigheden. “Tijdens mijn opleiding moest ik iets importeren uit Tsjechië. Ik kwam terecht in een groepje dat glaswerk ging importeren, waarin logo’s ‘gegoten’ konden worden. Een ouderwetse presse papier, van die glazen bollen. We kregen een verkooptijd van 3 weken en elke week kreeg ik wel een order van duizend gulden. Toen dachten we, hier kunnen we iets mee. André Noordwijk en Marco Horneman vieren deze zomer met BeGlobal het twintigjarig bestaan. Aanleiding genoeg om terug te kijken, maar ook vooruit te blikken op het vak. Van badmeester en barman naar 20 jaar BeGlobal Een jaar later gingen we samen studeren en konden we wel een zakcentje gebruiken. Dus besloten we een bedrijfje op te richten. Allebei legden we een startkapitaal van 500 euro in, we verbouwden een kamertje bij mijn moeder en Marco richtte een bezemkast bij zijn moeder in als kantoor en we vertrokken in een oud barrel naar Tsjechië om daar te gaan inkopen. We waren nog helemaal groen natuurlijk. We kwamen bij een marketingbedrijf dat de glasfabriek vertegenwoordigde. Toen zagen we dat het logo op de folder was afgeplakt met stickers en na voorzichtig verwijderen kwamen achter het adres van de fabrikant. Wij naar die fabrikant in de middle of nowhere. Dezelfde avond joegen we ons halve startkapitaal er doorheen, want het bier was zo goedkoop dat we de hele tent rondjes bleven geven. De volgende dag sloten we een deal met de fabrikant. Vervolgens besloten we om uit te breiden met kerstpakketten. Dat was namelijk relatief makkelijk binnenkomen bij bedrijven. We hadden best wel leuke kerstpakketten, al zeg ik het zelf. Het eerste jaar ging dat nog prima in de woonkamer van mijn moeder. Maar het tweede jaar De naam BeGlobal Tijdens de rit naar de Kamer van Koophandel moest nog een naam verzonnen worden voor het nieuwe bedrijfje van André en Marco. Toen ze onder de kubuswoningen doorreden, bedachten ze dat hun bedrijf een internationale uitstraling moest hebben. Bovendien zou het goed zijn als het aansloot bij hun eerste product, de glazen presse papier in de vorm van een wereldbol (met logo). En zo werd de naam BeGlobal geboren.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5