z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 59 Van badmeester en barman naar 20 jaar BeGlobal 9 was dat al moeilijker. Toen kwam een vrachtwagen voorrijden en hadden we onze hele vriendenkring ingeschakeld om alles ingepakt te krijgen.” Marco beaamt dat het in het begin vooral leren was. “Onze eerste echte opdracht was het leveren van een aantal gepersonaliseerde horloges. Wij die dingen laten maken en we waren verbaasd dat we meer verdienden dan gedacht. Bleken we onze marge op de brutoprijs van de supplier te hebben gezet, terwijl we nog korting kregen hahaha. Alles moesten we zelf doen en leren. We hadden echt nul kennis. Toevallig kwamen we in de kroeg iemand tegen, die zei ‘kom langs, dan leg ik je uit hoe de markt in elkaar zit’. Daar hebben we zoveel van geleerd. Er ging er wereld voor ons open.“ Traditioneel marktmodel De markt voor promotionele producten is een traditioneel ingerichte markt. Met suppliers, distributeurs en eindklanten. Dat was zo 20 jaar geleden en dat is nu nog steeds zo. “Heel veel mensen uit de branche hebben voorspeld dat alles op z’n kop zou gaan”, zo stelt André. “Suppliers zouden rechtstreeks gaan. Dit marktmodel zou ouderwets zijn en eindklanten zouden onder invloed van de transparantie van internet de distributeur overslaan. Niets blijkt minder waar. Als we nu kijken naar de branche dan zien we een tweedeling ontstaan tussen de online spelers als bijvoorbeeld Maxilia en Pink Cube en de distributeurs die toegevoegde waarde leveren in onder meer creativiteit maar ook in kennis omtrent distributie en ICT voor klanten. Met name dat laatste zijn we enorm in gegroeid. We bouwen webshops en houden voorraad voor klanten en leveren vervolgens de producten uit. Daarin hebben we een enorme voorsprong opgebouwd. Als je dit als bedrijf nieuw moet opzetten ben je tonnen kwijt.” “We zijn echt specialist op dit gebied”, stelt ook Marco. “De toekomst van dit vak wordt steeds meer afhankelijk van ICT. De online brandstores voor onze klanten vormen hierin een cruciaal onderdeel. Onze investeringen op het gebied van brandstores, ERP-systeem en warehouse hebben ons een voorsprong in de markt opgeleverd.” Toekomst Over de toekomst gesproken, waar zien jullie jezelf over tien jaar? “Tien jaar, zullen we het bij vijf jaar houden”, zegt André lachend. “In deze snel veranderende markt is twee jaar al veel. Laat ik beginnen met de hoop uit te spreken dat ik nog steeds elke dag Cocky Schalk-Langendoen verlaat na 30 jaar de branche Ruim anderhalf jaar geleden nam BeGlobal het bedrijf Intercédé en daarmee ook Cocky over. Cocky, die bekendheid geniet in de hele branche, was verantwoordelijk voor het verkoopteam na de samenvoeging. Per 1 juni gaat ze met pensioen. Na 30 jaar in het vak heeft ze behoefte aan minder stress. Gevraagd naar het hoogtepunt in al die jaren noemt ze de start van het bedrijf. “Mijn man en ik gingen naar de PSI en we kwamen er simpelweg niet in. Dus bleven we net zo lang aan de balie staan totdat ze ons zat waren en erin lieten. Ik kan me ook nog goed herinneren dat ik naar Van Slobbe ging, die me vertelde hoe de markt in elkaar zat. Net als die jongens had ik geen idee van de markt. Wij zijn ooit begonnen met klein verpakking pepermuntjes voor onder meer KLM. Daar hebben we nog steeds het alleenrecht op.” Teruglezen wat ons vakblad allemaal geschreven heeft over Intercédé en Cocky? Kijk dan hier: blijf leren. De afgelopen 20 jaar heb ik zoveel geleerd. Fouten maken is niet erg, maar je moet er wel bij stilstaan en weten wat je moet verbeteren om het niet meer te laten voorkomen. We moeten blijven investeren in kwaliteit, dan komt de rest vanzelf. We hoeven echt niet de grootste te worden, maar wel de beste in wat we doen. Ik heb nu het idee dat we zo langzamerhand echt onmisbaar zijn voor klanten” Marco vult aan: “Ik hoop ook dat we snel weer kunnen reizen, want daar haal ik zoveel inspiratie uit die nodig is in dit vak. Verder denk ik dat we als bedrijf meer gaan doen dan alleen product media. Vijf jaar geleden zagen we de office supply bedrijven nog als bedreiging, maar inmiddels zitten we zo dicht op de gehele keten en hebben we zoveel geïnvesteerd in kennis van ICT, distributie en logistiek, dat de rollen wel eens omgedraaid kunnen worden. Ons improvisatievermogen tijdens de pandemie met diversificatie in aanbod van beschermingsmiddelen en allerlei brievenbuspakketten heeft dit wel bewezen. “Onze investeringen op het gebied van brandstores, ERP-systeem en warehouse hebben ons een voorsprong in de markt opgeleverd.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5