PROMZ MAGAZINE 01-2022

62 Dat van ‘elke dag een feestje’, dat is weleens anders geweest, vertelt Nicholas. “Ik ben best lang zoekende geweest. Als jongere was ik al supergeïnteresseerd in duurzaam ondernemen. Ik was altijd op zoek naar manieren waarop ik de wereld een beetje beter kon maken. ‘Maar hoe kan ik nou in mijn eentje het verschil maken’, dacht ik dan. Tijdens mijn studie Hospitality Management aan de Hogeschool TIO specialiseerde ik me in het verduurzamen van live communicatie en het organiseren van green events. Maar mijn baan bij een groen evenementenbureau bracht niet wat ik zocht. Als puntje bij paaltje kwam kozen veel bedrijven toch weer voor minder duurzame opties. Dat viel me tegen, ik kreeg er letterlijk en figuurlijk buikpijn van.” Keerpunt Het moment waarop Nicholas’ broer Michael razend enthousiast terugkomt van een stage in Kenia, wordt een keerpunt. Nicholas: “Hij was verliefd geworden op een kleurrijk beeldje van Ocean Sole. Hij vertelde dat de beelden worden gemaakt van afgedankte slippers die op de Keniaanse stranden aanspoelen en in Kleurrijke kunstwerken van afgedankte slippers. Kussens, tassen en zitzakken van restmateriaal uit de kledingindustrie. Windlichten, glazen en karaffen van afgedankte wijnflessen… Mic&Nic maakt de wereld blij met producten die de afvalberg verkleinen en werkgelegenheid aan Afrikaanse kunstenaars en ambachtslieden bieden. “Dit is zó gaaf om te doen”, vertelt mede-oprichter Nicholas Ninaber van Eijben. “Elke dag is een feestje!” Nic&Mic Verstaat de kunst van upcyclen DOOR JUDITH MUNSTER de straten worden gedumpt. Ocean Sole verzamelt die slippers, waarna kunstenaars er de mooiste kunstwerken van maken. Het probleem was alleen dat er niet zoveel toeristen waren om de kunstwerken te kopen. Ook van een professionele bedrijfsvoering was weinig sprake. De kwaliteit van de kunstwerken was bijvoorbeeld niet constant. Maar: het idee was goed.” Michael en Nicholas besluiten Ocean Sole te helpen door een webshop te beginnen. “Ik had net ervaring opgedaan met crowdfunding, dus het leek ons logisch om daarmee een startkapitaal op te halen. Crowdfunding is sowieso een prachtig instrument om marktonderzoek te doen. Willen mensen betalen, dan geloven ze in het idee. Zo niet, dan niet. We dachten een bedrag van tienduizend euro op te halen, maar binnen twee maanden zaten we op 24.000 euro! En dat niet alleen, we kregen meteen een mega-order van Reym, één van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland. Ze bestelden drie grotere sculpturen per vestiging - ze hebben er zeven - en duizend kleinere beelden om als relatiegeschenk uit te delen. Holy Moly! We schrokken ons te pletter! In positieve zin dan.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5