PROMZ MAGAZINE 01-2022

z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 65 Verstaat de kunst van upcyclen 9 bezorgd. Goddank kwam het goed. En we hebben ervan geleerd: om teleurstellingen te voorkomen raden we klanten voortaan aan om zéér op tijd te bestellen.” Nog even terug naar Ocean Sole. Want dat is toch wel een heel bijzonder verhaal, zeker voor de corporate markt. “Wij noemen het ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen met kunst. Je kunt er als bedrijf echt supergave dingen mee doen”, vertelt Nicholas. “Je kunt het namelijk zo gek niet bedenken of de kunstenaars in Kenia kunnen het maken. Giraffen, leeuwen, honden, olifanten, nijlpaarden, schildpadden, dolfijnen of wat dan ook. De kunstwerken zijn er in allerlei maten: van masterpieces zoals wij ze noemen - sculpturen tot wel vier meter hoog - tot middelgrote en kleine beeldjes en sleutelhangerfiguren.” Masterpieces Masterpieces zijn echte eyecatchers en komen perfect tot hun recht in bijvoorbeeld de entree van een organisatie of in de lobby van een hotel. “Veel van onze klanten merken dat de masterpiece helpt om een goed gesprek op gang te brengen, bijvoorbeeld over de plastic soup. Als bedrijf laat je zien dat het milieu je aan het hart gaat en dat je duurzaamheid hoog in het vaandel hebt staan. Maar je kunt er ook een meer persoonlijke boodschap mee uitdragen. Een giraf staat bijvoorbeeld symbool voor ‘je nek uitsteken’ en ‘verder kijken’ en een olifant voor teamwork, wijsheid en familieverbanden. Daar kun je als bedrijf leuke dingen mee doen.” Nic&Mic heeft al heel wat spraakmakende projecten mogen realiseren, onder andere voor het Wereld Natuur Fonds, ABN AMRO, Accenture, Heineken en KLM. Een paar voorbeelden: de verhuizing van accountantsbureau De Beer was een mooie aanleiding om een grote eyecatcher in de entree te plaatsen. Dat werd een op maat gemaakte grizzly beer. Voor de medewerkers werden negentig miniatuurversies gemaakt en relaties kregen een bijpassende sleutelhanger. Voor aannemer GelreGroen werd een kamsalamander van anderhalve meter ontworpen. Tijdens een groot wegenbouwproject moest de aannemer rekening houden met de kamsalamander en uiteindelijk werd dit diertje de mascotte voor het project. Om alle medewerkers te bedanken werden ook nog eens vierhonderd kleine salamanders gemaakt. Sole Mate Het bedrijf Blue Dragon liet een draak maken die nu in de entree staat. De draak staat symbool voor samenwerking, die - quote -‘voor een kettingreactie zorgt waarin we elkaar voortdurend versterken… And then you spit fire!’ Ook hier werden weer kleinere versies van de draak als relatiegeschenk weggegeven, met als doel om de recycle-gedachte verder te verspreiden. En zo kan Nicholas talloze verhalen vertellen waarin de sculpturen van Ocean Sole een bijzondere rol spelen: levensgrote giraffen die ziekenhuizen opvrolijken en door therapeuten gebruikt worden, kleine girafjes die op evenementen aan sprekers en artiesten worden uitgedeeld in plaats van het geijkte bosje bloemen, de aankleding van evenementen en filmsets, kleurrijke ornamenten in de vorm van een VedeTT-bierfles die in bijna vierhonderd café’s over de hele wereld hangen… Organisaties die naast Masterpieces ook kleinere replica’s afnemen, worden officieel Sole Mate van Ocean Sole. Deze Sole Mates dragen wezenlijk bij aan de missie van Ocean Sole. Nicholas: “Wij helpen Sole Mates het unieke verhaal achter Ocean Sole actief uit te dragen, bijvoorbeeld door als motivational speaker op een event te spreken, een workshop te organiseren of op andere manieren. Je koopt namelijk niet alleen een product, je koopt óók het verhaal. Ons advies: maak daar gebruik van!”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5