z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 67 9 COLUMN Niet zo makkelijk …. Op 21 november om 11.00 uur trapt Nederland het WK voetbal in Qatar af met een wedstrijd tegen Senegal. De ogen van de wereld zullen zoals altijd gericht zijn op dit populaire event. Ook vele Nederlands zullen veel plezier beleven aan dit toernooi. De oranje mannen kunnen ongetwijfeld rekenen op adviezen van de 17 miljoen bondscoaches die Nederland rijk is. Het WK is naast een groot sportief event ook een groots marketing event. Vele merken en bedrijven -sponsor of niet- haken hier maar al te graag op in. Alles wat Oranje is verkoopt. Oranje koeken, oranje vla, oranje scheerschuim, bedenk het maar. En de supermarktketen die met de leukste WK gadget komt, trekt al gauw een paar procent marktaandeel naar zich toe. Iedereen pikt graag een graantje mee van dit prachtige volksfeest. Bij veel merken en bedrijven heerst er echter twijfel of ze dit keer wel iets moeten doen. Reden: de misstanden rond de bouw van stadions, de uitbuiting van arbeidsmigranten en beveiligers en de mensrechtensituatie in Qatar. Het werpt helaas een zwarte schaduw over dit vrolijke event. Tel daar nog eens bij op dat consumenten steeds meer verwachten van merken en bedrijven -92% van Gen Z vindt zelfs dat merken stelling moet nemen in sociale en politieke issues*)- en het is klip en klaar dat je niet zomaar een WK actie kan starten. Zelfs ING heeft aangegeven wel hoofdsponsor van Oranje te blijven maar niet met mensen naar Qatar te gaan. Toch vind ik dat je ook mag (en soms zelfs moet) ‘tegendenken’. Veel consumenten zullen ondanks de negatieve omstandigheden met veel belangstelling naar het WK kijken. Vrienden en familie zullen worden uitgenodigd om het voetbalfeest mee te vieren. Straten worden versierd en mensen zullen ‘even’ los willen komen van de harde werkelijkheid. Want soms moet je de barricade op om onrecht te bestrijden, maar soms moet je daar ook even aan willen ontsnappen. Moeten we daar juist niet wat mee, als merk of bedrijf? Philip Kotler schrijft in Marketing 5.0, zijn meest recente boek, dat marketing er is om het leven van mensen te verbeteren en bij te dragen aan het algemeen welzijn. Even outof-the-box: kunnen we daar het WK voetbal en de aandacht die daarvoor is gebruiken? Zouden we campagnes en acties kunnen bedenken, al dan niet met oranje gadgets, om het leven van mensen te verbeteren? In Qatar of hier. Het lijkt me een mooie uitdaging waarbij de winst kan gaan naar de mensen die het hard nodig hebben. Ik wens alle marketeers wijsheid toe bij de beslissing of ze wel of niet iets gaan doen met dit grootse marketing event. Geen makkelijke beslissing natuurlijk, maar als je hem met de juiste intenties neemt kan het niet mis gaan. Succes! Martin de Winter Directeur/partner Hokra *) Edelman trust Barometer november 2021
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5