PROMZ MAGAZINE 01-2022

68 Promotionele producten worden in allerlei soorten en maten aangeboden en dat is maar goed ook. Want uit onderzoek blijkt dat opdrachtgevers op zoek zijn naar unieke en originele producten. Dat vergt per definitie keuzemogelijkheden. Wie een rondje leveranciers maakt en hun websites bekijkt, krijgt de indruk dat elke leverancier van promotionele producten zo ongeveer alles kan leveren. Maar opdrachtgevers zoeken niet ‘alles’. Als ze op leveranciersjacht gaan kijken ze, zoals uit de bijgaande tabel blijkt, vooral naar originaliteit van de aangeboden producten. Natuurlijk speelt ‘prijs’ ook een rol maar dat is geen overheersende rol. Vooral de laatste jaren vinden opdrachtgevers het ook belangrijk dat er uit voorraad geleverd kan worden. Maar tijdens de COVID-19 pandemie bleven originaliteit en creativiteit van promotionele producten belangrijke issues voor opdrachtgevers. Een nadere analyse van de jaarlijkse onderzoeken die PromZ laat verrichten onder opdrachtgevers toont aan dat inmiddels een aantal zaken die voorheen als bijzonder werden beschouwd nu min of meer normaal zijn geworden. Natuurlijk moet een leverancier van promotionele producten bijvoorbeeld ook een aanbod van duurzame artikelen hebben. En natuurlijk moeten de aangeboden promotionele producten ook bedrukt kunnen worden met het logo van de opdrachtgever. Opdrachtgevers verwachten dat deze aspecten per definitie worden ingevuld door leveranciers van promotionele producten, en daarmee zijn duurzaamheid en bedrukking geen belangrijke selectiecriteria meer: ze horen er inmiddels gewoon bij. Keuzestress, het is een woord van de laatste jaren. Hoe meer er te kiezen valt, hoe lastiger het is. Er is vrijwel geen product of dienst te bedenken waarvoor niet een groot aantal keuzemogelijkheden bestaat. Het lijkt erop dat er de laatste jaren steeds meer te kiezen valt en dat maakt de keuze in de praktijk alleen maar lastiger. Promotionele producten: een leverancier kiezen is niet zo eenvoudig DOOR ED VAN EUNEN De zoektocht naar de heilige graal: iets ‘nieuws’ We zeiden het al, als je op de websites van leveranciers van promotionele producten kijkt krijg je al snel het idee dat iedere leverancier alles kan leveren. Als dat waar is zouden opdrachtgevers gewoon bij hun vaste leverancier kunnen blijven. Maar de helft van de opdrachtgevers geeft aan dat ze in het afgelopen jaar nieuwe leveranciers van promotionele producten hebben ingeschakeld. Hierbij moet bedacht worden dat opdrachtgevers over het algemeen meerdere leveranciers van promotionele producten inschakelen. Maar toch blijken veel opdrachtgevers voortdurend op zoek te zijn naar iets nieuws en dus ook naar nieuwe leveranciers. Dat geldt vooral voor promotionele producten die consumenten moeten verleiden om andere producten aan te schaffen. Bij kerstpakketten ligt het anders: slechts een derde van de opdrachtgevers wisselt jaarlijks van leverancier. Kennelijk is de drang om bij kerstpakketten met iets nieuws en origineels te komen wat minder groot. Het is duidelijk: er is een voortdurende behoefte van opdrachtgevers aan inzicht in het aanbod van leveranciers. Hoe krijg je dat inzicht? De meest prettige manier is contact met een leverancier tijdens een beurs of evenement, aldus 90% van de opdrachtgevers. Ook e-mail en e-mailnieuwsbrieven worden gewaardeerd. Wat opdrachtgevers minder waarderen is contact met een leverancier via social media: 80% vindt dat een vervelende manier van contact met een leverancier. Opdrachtgevers zijn niet zo gecharmeerd van verkooptelefoontjes van een leverancier of bezoek door vertegenwoordigers. Het lijkt erop dat

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5