PROMZ MAGAZINE 01-2022

z 2022 - nummer 2 - www.promz.nl 69 9 opdrachtgevers de regie bij de zoektocht naar nieuwe en originele promotionele producten niet graag uit handen willen geven. Twee derde van de opdrachtgevers zegt dan ook dat men bij de laatste leverancierswissel de nieuwe leverancier zelf benaderd heeft. Leveranciers en opdrachtgevers moeten elkaar vinden Een en ander betekent dus dat een opdrachtgever die iets nieuws, origineels of creatiefs wil, zichzelf opzadelt met een behoorlijke zoektocht. Die zoektocht kan wat eenvoudiger worden als opdrachtgevers zich wat meer zouden openstellen voor informatie die de leveranciers kunnen aandragen over uitgerekend die creatieve en originele producten. Dat dwingt leverancier en opdrachtgever tot het selectief omgaan met informatie. Dat de leverancier een pen kan leveren zal de opdrachtgever vaak een zorg zijn, maar dat ze iets volstrekt unieks hebben, dat wil je als opdrachtgever wel graag weten. Het is in ieder geval duidelijk dat je, als je als opdrachtgever iets origineels zoekt, niet achterover kunt leunen en afwachten, maar actief informatie moet verzamelen over de mogelijkheden die leveranciers bieden. En dan moet je de informatie van leveranciers ook goed gebruiken. De leveranciers zullen er op hun beurt voor moeten zorgen dat die informatie dan wel specifiek gericht is op de individuele opdrachtgever. Niet alles wat de markt te bieden heeft is immers voor iedere opdrachtgever interessant. Is originaliteit wel altijd nodig? Er speelt nog iets anders. Opdrachtgevers kopen promotionele producten om ze zelf weer weg te geven aan hun relaties en/ of klanten. De vraag is of de klanten van de opdrachtgevers wel zo zitten te wachten op een heel creatief promotioneel product. Je krijgt weleens het gevoel dat opdrachtgevers op zoek zijn naar originele promotionele producten omdat ze het zelf leuk vinden iets ‘nieuws’ te kopen. Maar het is niet gezegd dat hun klanten dat ook leuk vinden. Misschien zouden opdrachtgevers zich meer moeten verdiepen in datgene waarmee ze hun klanten echt kunnen verrassen. Op basis daarvan kunnen opdrachtgevers dan een veel gerichtere zoektocht naar het juiste promotionele product en de juiste leverancier beginnen. Al met al zou je kunnen zeggen dat zowel de opdrachtgever als de leverancier beiden hun best moeten doen om tot de juiste match te komen. 2021 2020 2019 2018 2017 2016 % % % % % % De originaliteit van de aangeboden artikelen 56 57 53 56 51 60 De creativiteit van de leverancier 26 30 36 32 36 32 De prijs van de aangeboden artikelen 32 28 41 50 57 48 De service die geboden werd 18 28 22 31 21 22 Het uit voorraad kunnen leveren 26 28 13 21 *) *) De breedte van het assortiment 24 17 27 26 32 36 Het contact met de accountmanager 6 15 5 10 13 8 De mogelijkheid die geboden werd om producten met logo te bedrukken 15 13 25 22 20 19 Het aanbod van duurzame artikelen 26 13 24 15 10 12 Het advies van de leverancier 9 11 9 9 7 7 De referenties van andere afnemers 3 4 2 2 4 5 De omvang en soliditeit van de leverancier 9 2 5 4 4 9 Het Europees gecertificeerd zijn van de aangeboden artikelen 6 2 2 2 4 2 Andere redenen 9 20 7 14 10 9 Geen van bovenstaande redenen 3 - 4 2 5 1 Redenen om nieuwe leveranciers van promotionele producten in te schakelen, 2016-2021

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5