PromZ Magazine 02-2022

2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 19 Hoe zetten middelgrote en kleine bedrijven relatiegeschenken in om de samenwerking met hun klanten en met hun eigen personeel te vieren? Een gesprek hierover met Joris Aalberse, directeur van trailerbouwer Jumbo Groenewegen en Sovex, producent van uitschuifbare lopende banden voor de post- en pakjesmarkt. JORIS AALBERSE OVER DE INZET VAN PROMOTIONELE PRODUCTEN IN DEWERELD VAN TRAILERS EN LOPENDE BANDEN. ‘EEN GUERILLA TACTIEK WERKT HET BEST’ Het kantoor van Jumbo Groenewegen is gevestigd op de automotive campus in Helmond, het centrum voor vernieuwingen in de autoindustrie in Nederland. Een inspirerende omgeving voor de trailerbouwer die zowel wil verrassen, als degelijke kwaliteit bieden in op maat gemaakte producten. Op de campus lopen we via waterstofgeneratoren en elektrische Porsches naar de werkplaats waar de laatste handelingen verricht worden aan de velgen van een uitschuifbare Jumbo trailer. Ook aan de exemplaren die ‘af’ zijn en op de parkeerplaats naast de werkplaats staan, is af te zien dat er een scala aan voorzieningen toegevoegd kan worden om de klassieke trailers naar de wens van de klant te finetunen. Zo staat er een met glimmend gepolijste aluminium velgen en met lampen in een iets aangepaste vorm, aangepast aan de vrachtwagen waarvoor hij bestemd is. Joris Aalberse: “Hier in Helmond is het hoofdkantoor vanJumboGroenewegen met de afdelingen sales, engineering, assemblage, verhuur en service en de GESCHREVEN DOOR - LISETTE ERDTSIECK lopendebandendie in- enuitschuivenen die worden gebruikt bij pakketsorteerbedrijvenenwaarmeedepakketjes inde busjes of vrachtwagens kunnen worden geplaatst.” Hoe zetten jullie vanuit deze bedrijven promotionele producten in? “Dat is vooral begonnen toenwe het logo van Jumbo hadden veranderd en op een leuke manier onder de aandacht wilden brengen; hetzelfde bedrijf, dezelfde kwaliteit, in een nieuw jasje maar met een duidelijke link naar het verleden. Ik zelf geloof niet inmailen ‘we hebbeneen nieuw logo’, dat trekt geenaandacht.We hebbenmet het teamdus gebrainstormd over hoe we er op een leuke manier ruchtbaarheid aan konden geven. We kwamen erop uit dat het goed zou werken als klanten zelf iets moesten doen. Ze kregen een sticker opgestuurd die ze op een voertuig konden plakken, om er vervolgens een fotovan temakenendeze foto te posten op social media. Dan kregenze eengepersonaliseerde capvanons, en de leukste inzendingen kregen ook laatste keuring voordat onze trailers de weg op mogen. Er werken veertien personen. De productie vindt voornamelijk plaats inBosnië, waar 200mensenwerkzaamzijn. Jumbobestaat al sinds 1927en Groenewegen (sinds 1931)was voorheen eenconcurrent. Debedrijvenzijn tijdens de economische crisis in2008 gefuseerd. We leveren op maat gemaakte trailers aan heel diverse bedrijven. Dat varieert van trailers voor de olie-industrie tot container chassis, maar we leveren ook veel aan kleine bedrijfjes die één, twee of drie vrachtwagens op de weg hebben rijden. We zijn gespecialiseerd, bedienen een nichemarkt. Mensen die bij ons kopen willen heel bewust een degelijke trailer dieprecies past bij hunbedrijf.We richten ons, tot nu toe, voornamelijk op deNederlandsemarkt. Daarnaast is er hetmerkSovex, waarvan het hoofdkantoor in Engeland zetelt. In onze fabriek inBosniëwas ruimschoots capaciteit dus daar zijnwe ongeveer tien jaar geleden ook andere producten gaan produceren, onder andere de telescopische lopende bandenvanSovex. Dat zijn

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5