PromZ Magazine 02-2022

2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 23 In de twee vorige edities van PromZ Magazine bespraken we de inzet van promotionele producten als premium bij verkoopacties, bijvoorbeeld spaaracties. Diezelfde promotionele producten kunnen ook gebruikt worden als prijs in door fabrikanten of winkeliers georganiseerde prijsvragen. Wie in een supermarkt rondloopt of de huis-aan-huis of online verspreide folders goed bekijkt, komt elke week wel een paar commerciële prijsvragen tegen. Een prijsvraag is een promotietechniek die de organisator (fabrikant of winkelketen) zekerheid biedt als het gaat om het noodzakelijke budget: als de prijzenpot bestaat uit 100 iPhones, dan maakt het budgettair niets uit of er 1.000 of 100.000 mensen deelnemen aan die prijsvraag. DOSSIER PRODUCT PROMOTIEZ: PREMIUM ALS PRIJS GESCHREVEN DOOR - ED VAN EUNEN Voor de consument betekent deelname aan een prijsvraag dat je een bepaalde vorm van actie moet ondernemen, met een grote kans om vervolgens niks te winnen. Immers, het aantal prijzen in een prijsvraag is vrijwel altijd beduidend lager dan het aantal deelnemers. Maar win je als consument, dan heb je direct een heel groot voordeel. Je koopt een kratje bier en je wint bijvoorbeeld een koelkast. Waarom een prijsvraag? Waarom worden commerciële prijsvragen georganiseerd? Een prijsvraag geeft een fabrikant of winkelketen de kans om extra te communiceren met haar klanten: de advertentie waarin een prijsvraag wordt aangekondigd zal meer opvallen. Een prijsvraag geeft in een aantal gevallen de mogelijkheid tot een extra display op de winkelvloer, wat meestal een positief effect heeft op de omzet. En, zoals eerder gezegd, daarbij worden geen budgettaire risico’s gelopen. Belangrijk bij het opzetten van een prijsvraag is de afstemming tussen merk, doelgroep en prijs. Die moeten een logisch verband hebben. Als bijvoorbeeld de doelgroep bestaat uit jonge, sportieve consumenten, dan past een paar sportschoenen van Nike prima binnen zo’n concept. Maar het merk zelf moet dan ook gepositioneerd worden als ‘sportief ’. Een merk dat zich positioneert als passend bij een relaxmoment thuis op de bank voor de televisie kan beter Netflixabonnementen als prijs weggeven dan een paar Nike schoenen. Feitelijk moet je bij de keuze voor een prijzenpakket bij een prijsvraag dezelfde criteria hanteren als de keuze voor premiums in een spaaractie. Het gaat alleen bij prijsvragen om aanzienlijk kleinere aantallen. Kansacties en de wet Tot in de jaren negentig werd het organiseren van een prijsvraag bemoeilijkt door de toen geldende strenge Wet op

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5