2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 25 DOSSIER PRODUCT PROMOTIEZ: PREMIUM ALS PRIJS de Kansspelen. Die wet schreef voor dat deelnemers aan een prijsvraag een overwegende invloed moesten hebben op het winnen van een prijs. Er moest een zogenaamde ‘jureerbare prestatie’ worden geleverd (bijvoorbeeld een slagzin bedenken of een tekening maken). De hoofdprijs mocht geen hogere waarde dan 5.000 gulden hebben. Loterij-achtige acties waren streng verboden en daarover zijn ook de nodige juridische procedures gevoerd. Uiteindelijk is eind jaren negentig de Wet op de Kansspelen ingetrokken waardoor op dit moment alles mag: producten mogen worden voorzien van een uniek nummer waarbij bepaalde nummers recht geven op een prijs en ook wat de waarde van prijzen betreft zijn er geen beperkingen meer. Opvallend is dat nog jaren na het intrekken van de Wet op de Kansspelen door veel fabrikanten prijsvragen werden ontwikkeld die nog steeds voldeden aan de eisen van die oude wet. Dat komt waarschijnlijk voort uit onwetendheid over het intrekken van de wet. Grote variëteit in prijzen Hoe bepalen we nu het prijzenpakket bij een prijsvraag? Laten we enkele prijsvragen van de afgelopen jaren bekijken. In de zomer van 2021 hield Pringles een kansactie waarbij elke dag één Instax camera te winnen was. De advertentie maakt niet duidelijk wat je ervoor moest doen. De actie zelf duurde drie maanden. Er waren dus 100 camera’s nodig, en die zijn ongetwijfeld door Instax gesponsord, waardoor Instax op deze wijze gratis merk-communicatie kreeg via de Pringles advertentie. Bij deze Pringles actie lijken product, prijs, doelgroep en de zomerperiode goed met elkaar in balans te zijn. Lay’s hield een tijdje geleden een prijsvraag waarbij je een feest kon winnen of ‘1 van de andere 500 feestelijke prijzen’. Om wat voor feestelijke prijzen het gaat blijft onduidelijk, terwijl het ook onduidelijk is wat dat feest precies inhoudt. Misschien had deze prijsvraag met meer informatie succesvoller kunnen zijn. In het recente verleden komen we enkele keren Smeg producten tegen als prijs in een prijsvraag, zowel bij Yakult als bij Leffe. Eigenlijk zijn het geen prijsvragen, want het enige wat je als deelnemer moet doen is je kassabon uploaden in combinatie met enkele achtergrondgegevens. Daarmee zijn dit feitelijk loterijen geworden. Het verschil tussen Yakult en Leffe is wel dat Leffe een speciale Leffekoelkast door Smeg heeft latenmaken, en dat is dan wel een unieke prijs. Hoewel je je moet afvragen of veel mensen zitten te wachten op een gele koelkast in hun strakke, moderne keuken. We komen hier ook op de vraag of je bij prijsvragen moet werken met één hele grote prijs, of dat je het budget moet spreiden over een groter aantal kleinere prijzen. In het laatste geval zijn de winkansen natuurlijk veel groter, maar eigenlijk is nog nooit diepgaand onderzocht wat beter werkt. Daarom wordt vaak gekozen voor één of twee hoofdprijzen, in combinatie met een groter aantal kleinere prijzen, zoals bijvoorbeeld bij Lay’s te zien was. Hoe deskundig is de jury? Als bij een kansactie een jureerbare prestatie geleverd moet worden, wordt vaak gecommuniceerd dat een ‘deskundige jury’ de inzendingen beoordeelt. Wat die deskundigheid omvat, en wie de juryleden zijn blijft meestal in nevelen gehuld, behoudens een enkele BN’er die eventueel als jurylid fungeert. In de praktijk wordt vaak door een secretaresse of een stagiaire een voorselectie gemaakt van de inzendingen. Daarna beslist meestal de verkoop- of de marketingmanager welke inzending uit die voorselectie in de prijzen valt. Daarbij doet zich regelmatig het fenomeen voor van de ‘beroepsdeelnemer’. Dat zijn consumenten die aan zoveel mogelijk acties deelnemen en zich daarbij goed hebben ingeleefd inde gang vanzakenbij de jurering. Ze zorgen dat hun inzending opvalt, en dat betekent dat ze vaak een waar kunststuk van hun inzending maken die daardoor vrijwel altijdde shortlist vanpotentiële winnaars zal halen. Ze gebruiken dan vaak steeds opnieuw hetzelfde trucje, wetende dat elke prijsvraag een andere jury heeft. Zo kwamen we in het verleden consumenten tegen die hun creatieve vondst op een stukje textiel borduurden. Anderen verpakten hun inzending in een brooddeeg figuurtje terwijl er ook een hardnekkige deelnemer van prijsvragen was die de inzending van bijvoorbeeld een slagzin in spiegelbeeldop eenkaart schreef, met een in de kaart verwerkt spiegeltje omde slagzin te kunnen lezen. Jury’s die op basis hiervan een prijs toekennen kun je eigenlijk niet ‘deskundig’ noemen.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5