2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 35 Medailles, speldjes, bekers en sculpturen: ze bestaan al zo lang als de weg naar Rome en worden nog altijd ingezet als erkenning van een wapenfeit. In uiteenlopende vormen, kleuren, maten en materialen – en minstens zo uiteenlopende prijsklassen - worden ze geproduceerd. Lukt het ze nog altijd om de ontvanger een goed gevoel te geven? Ik ging te rade bij bedrijven die, of het nu om een one-off jubileum exemplaar gaat of om honderdduizenden Avond4daagse medailles, creativiteit en flexibiliteit hoog in het vaandel hebben staan. DE ROL VAN MEDAILLES, SPELDJES, AWARDS EN SCULPTUREN IN DE ZAKELIJKE GESCHENKENBRANCHE In de showroom van W. van Veluw BV in Zeist glimmen de vitrines met onderscheidingen je tegemoet. Groot en in het oog springend als de (voor de KNVB nagemaakte) UEFA Cup beker die de Oranje Leeuwinnen na het gewonnen EK vast mochten houden, en de Heinken Quality Award, die de ketel verbeeldt waarin Heineken bier gebrouwen werd. Maar ook in de kleinere objecten is het DNA van de bedrijvenwaarvoor ze vervaardigd zijn, op een creatieve manier verwerkt. Zo staat er een sculptuur van zilveren visjes in de mazen van een net dat speciaal voor de AIVD gemaakt werd. Parels Dit zijn uiteraard enkele van de parels van de productie van het bedrijf. Wido van der Hoorn, directeur Koninklijke Begeer, naast Van VeluwBeheer het merk dat valt onder het overkoepelende W. van Veluw BV, wijst op de liggende bronzen beer voor organisatieadviesbureauBerenschot en haalt vervolgens, in de meer conservatievere lijn van militaire onderscheidinVOOR EEN BIJZONDERE PRESTATIE VERDIEN JE IETS BIJZONDERS: gen, de distinctieven die de Koning droeg tijdens zijn kroning tevoorschijn. “In ons vak moet je goed kunnen schakelen, je kunt met een roeivereniging aan tafel zitten en het volgende moment met de KNVB en vervolgens met het ministerie van Defensie. En niet zo lang geleden was er hier ook eenmeneer die ons benaderde voor een erepenning van hemzelf. Dat kan ook. Maar het een vergt een andere aanpak dan het ander. Wij maken ook sportprijzen zoals medailles voor de Avondvierdaagse en dat is een grote markt, maar als je praat over deze unieke producten, dan is dat ongeveer 10 procent van onze omzet. Daar moet gereedschap voor gemaakt worden en het is dus niet goedkoop. Zo zit er een half jaar werk in bijvoorbeeld deHeinekenQuality Award. Alles in dit segment is uniek.” Emotie Ook de medailles in de showroom zijn overdadig aanwezig. Van oorsprong warenwedstrijden en toernooien bedoeld om de kracht van een land of een volk te tonen en de meest fitte mensen waren soldaten, vandaar het militaire karakter van veel prijzen. Toch vraag ik me af of deze draagbare en dus zichtbare onderscheidingen niet een beetje aan belang hebben ingeboet in Nederland. Van der Hoorn ontkent dit stellig: “Het is nog steeds waanzinnig belangrijk en niet alleen bij Defensie. Toen de Koning gekroond werd, werd het Elfstedenkruisje een officiële onderscheiding. Dat betekent dat de mensen die zo’n kruisje hebben gehad, zowel militair als civiel, deze mogen dragen op hun smoking of galakostuum. Je wilt niet weten hoeveel miniaturen er verkocht zijn! De hele markt van medailles, awards en speldjes is emotie. Nog een voorbeeld: we hebben een tijd lang een grote baggerorganisatie als klant gehad. Een keer per jaar werden de werknemers vanuit de hele wereld ingevlogen om nieuwjaar samen te vieren, en dan werden ook de mensen gehuldigd die zoveel jaar in dienst waren. Dit was voor ons een gigantische order van goud en GESCHREVEN DOOR - LISETTE ERDTSIECK
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5