37 2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL DE ROL VAN MEDAILLES, SPELDJES, AWARDS EN SCULPTUREN IN DE ZAKELIJKE GESCHENKENBRANCHE zilver voor zo’n 60.000 a 70.000 euro per jaar. Op een gegeven moment vertelt de HR manager met wie ik de deal had gesloten ‘het gaat niet meer door want ik moet bezuinigen op m’n budget.’ Dat was zo’n beetje in juni, de periode waarin we normaliter bij elkaar kwamen om de order voor het komende feest te bespreken. In november werd ik gebeld door de secretaresse van de CEO met de vraag wanneer ze de insignes binnen zouden krijgen. Ik vertelde haar dat ik te horen had gekregen dat het niet meer door zou gaan. Na een kwartier kreeg ik weer een telefoontje met de vraag of ik kon komen praten. De betreffende HR manager had dus onmiddellijk zijn sleutels moeten inleveren, en wij hebben de deal alsnog gesloten. Zo leeft het dus nog.” Company Pride Leon van Vive, directeur van ViveleDon, begon in 2005 met het ontwikkelen en vervaardigen van sculpturen en awards voor het bedrijfsleven, waarbij het op een zo creatief mogelijke manier verwerken van het logo elke keer weer een mooie uitdaging is. Van Vive: “We maken awards en sculpturen op maat. We gebruiken daarvoor uiteenlopende materialen als brons, een tinlegering, RVS, resin, hout, glas, keramiek en paverpolklei. In het ontwerp proberen we vaak in te spelen op de company pride door het bedrijfslogo te verwerken. Dat wordt gewaardeerd. We maken onder andere awards voor Q-music, de Keukenkampioen, Red Bull, FunX, KvK, Hypotheek Visie, Young Capital en meerdere awards voor Talpa. Zes jaar lang maakten we ook die voor de The Voice of Holland. Dat was natuurlijk eenmooi uithangbord voor ons. En realistische sculpturen die met een 3D-printer gemaakt worden zijn ook erg in trek. Zo maakten we voor een bedrijf een 3-D dakkapel. Het kan dus van alles zijn en daarom blijft het heel creatief werk.” Meerdere lagen Van Vive onderschrijft dat je snel moet kunnen schakelen in dit vakgebied en niet alleen omdat je met uiteenlopende klanten om de tafel zit. Een uitreiking vraagt om scherpe deadlines terwijl het maken van een award meerdere productieprocessen behelst: “Ik heb een designer in dienst die binnen een paar seconden tekeningen en schetsen maakt. Dit leggen we voor aan onze klanten. Na hun goedkeuring kan het gemaakt worden, niet alleen de award zelf maar ermoet ook een voetje onder, en een plaatje met een gepersonaliseerde tekst erop. En dat moet allemaal ergens vandaan komen en op tijd af. Soms sta ik op vrijdagmiddag nog iets in te pakken wat die avond zal worden uitgereikt. Het is hele vluchtige handel, maar je hebt wel een intens contact met de klant. In dit proces zie je je klant bijna altijd en als het bijvoorbeeld gaat om een sculptuur zelfs meerdere keren.” Artihove, specialist in op maat gemaakte kunst in opdracht, zoals sculpturen, awards en afscheidsgeschenken, heeft een heuse beeldentuin naast het bedrijfspand in Bergschenhoek maar toch zet het bedrijf onder leiding van Jelle vanDijk nu vooral in op online verkoop: “Natuurlijk ontvangen wij onze klanten ook graag in de showroom, maar online zichtbaarheid is, met name sinds corona haar intrede deed, nog belangrijker geworden”, vertelt Van Dijk. Duurzaamheid En hoe staat het met duurzaamheid in deze niche? Van Dijk: “De duurzaamheid van de producten zit hem in het feit dat mensen ze bewaren omdat het goede en mooie producten zijn. We werken ook met meer duurzame materialen voor awards zoals hout, of we gebruiken een hennep-achtige soort als basis voor een 3D-ontwerp, maar het zit hem met name in de lange levensduur.” Zijn bedrijf werkt nauw samen met kunstenares Corry Ammerlaan, die het concept van duurzaamheid doortrekt naar de achterliggende gedachtegang van een ontwerp; de sculptuurmoet iets doen bij de ontvanger, een emotie oproepen waardoor het van blijvende waarde is. Zij maakte in samenwerking met Artihove onder andere het grote bronzen beeld van Johan Cruijff voor voetbalclub FC Barcelona. Hoe vrij zij worden gelaten in het uitwerken van een plan hangt af van de klant. Van Dijk: “Via brainstormsessies en productontwikkeling komen we steeds op nieuwe ideeën, maar we worden natuurlijk ook vaak gedreven door klanten die zelf met ideeën komen waar wij dan weer op door gaan denken. Ik denk dat vernieuwing in deze niche dan ook met name zit in de originaliteit van de producten en die zijn voor dit soort geschenken natuurlijk eindeloos. Zoals in muziek nooit een einde aan nieuwe liedjes komt terwijl toch alle onderwerpen wel een keer aan zijn bod zijn geweest.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5