PromZ Magazine 02-2022

41 25 JAAR WOT! PROMOTIONS (advertentie) van. Toen kwam de bankencrisis en verloren we ook veel van onze omzet. Om er zo rond 2013 achter te komen dat we ineens concurrentie kregen van internetbedrijven. Wij zijn inmiddels zover dat we die markt niet als de onze beschouwen. Nu richten we ons op klanten met een omzet van tussen de 5.000 en 150.000 euro. We willen organisch gevonden worden op internet, maar we zetten vol in op service en kennis. Kijk, een pen kun je natuurlijk prima online kopen. Maar als je wilt weten waar je het beste je logo kunt plaatsen op die pen en met welke druktechniek, dan kunnenwij je dat veel beter vertellen dan een online speler.” Huidige markt De markt van vandaag is volgens Edwin heel duidelijk. Om te beginnen zijn er de éénpitters. Dat zijn er best veel. En die zullen ook altijd wel blijven bestaan. Daarnaast heb je de online spelers. Daar zijn een vijf/zes partijen heel groot, waaronder Maxilia, Pinkcube en ga zo maar door. En dan heb hele grote partijen die met name de multinationals bedienen, zoals ADM. Tot slot heb je demiddelgrote partijen zoals wij of Webo of Bovi, die proberen toegevoegde waarde te bieden. En kennis is daarin de belangrijkste USP. Wij hebben een klant die een mooie parapluwil omdat het een ‘walking billboard’ is en zowel van binnen als van buiten bedruktmoet worden. Probeer datmaar eensmet een online speler te doen. Ik kan vertellen dat je een ‘plat’ schilderij niet op een paraplu krijgt, want dat is eigenlijk een bolletje. Heel logisch, maar probeer die beeltenis maar eens zo goed te manipuleren, dat de eindgebruiker dat niet in de gaten heeft. Wij kunnen dat omdat we de kennis van die producten en die technieken hebben. Als het omcustomizen gaat moet je niet bij een internetpartij zijn. Wij zijn daar gewoonweg veel beter in.” Kennis binnenhouden Het grote probleem bij bedrijven als de onze is het binnenhouden van de kennis. Kennis is in onze branche een schaars goed. Kijk naar een bedrijf als Interimage. Een fantastisch bedrijf, maar het drijft voor een groot deel op de kennis van Miklos. Ik zit daar zelf ook mee. Hoe houden we die kennis binnen boord? Ik denk dat je in de toekomst een soort maatschap-achtige structuur krijgt binnen ons soort bedrijven, waarbij meerdere mensen eigenaar zijn en zomeer betrokkenheid en verantwoordelijkheid hebben voor dat bedrijf. Het sou me niets verbazen als het langzaamaan die kant op gaat. Onze klanten zijn bereid voor die toegevoegde waarde iets extra’s te betalen. Jemoet niet vergeten, we zijn in sommige gevallen bijna reclamebureau. En daarmee vergeleken zijn we weer goedkoop. Toekomst “Bedrijven zullen altijd de behoefte houden zich te onderscheiden en daarom zie ik de toekomst heel rooskleurig in”, zo stelt Edwin. “Ik ga je misschien iets heel geks vertellen maar de huidige generatie is bijna helemaal digitaal opgevoed. Die gaan promotionele producten straks herontdekken. Kijk nu hoe moeilijk het is om aan personeel te komen. Waarderen van je huidige personeel is gewoon een nieuwe markt voor ons. Maar ook klantbehoud enhet werven vannieuwe klanten voormiddel van promotionele producten; het zal worden herontdekt door de generatie die het nu voor het zeggen krijgt. Daarnaast denk ik dat ons type bedrijven heel goedweet wat de klant wil. Inspelen op zaken als duurzaamheid zit in onze genen. Dus met goede moed op naar de volgende 25 jaar.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5