PromZ Magazine 02-2022

2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 49 Zomer 2022. Tot tweemaal toe zijn er in België acties met stripverhalen. In juni krijg je gedurende twee weken bij Spar (onderdeel van Colruyt Group) een Smurfenstrip als je voor minstens 10 euro aan Unilever-producten koopt. De co-promotie-actie van Spar en Unilever wordt groot aangekondigd in de tweewekelijkse folder van de retailer. Goed een maand later biedt Unilever bij Kruidvat - ook weer gedurende twee weken - twee Suske &Wiske-strips aan bij aankoop van twee producten uit het gamma persoonlijke verzorgingsproducten. Het is niet de eerste keer dat Unilever gebruik maakt van stripverhalen als cadeautje bij een aankoop. PromZbe’s Promowatch wijst uit dat er in mei 2019, juni 2020 en oktober 2021 ook bij Kruidvat Suske & Wiske-strips als premium gegeven werden. En in het najaar van 2013 deed Unilever een grote spaaractie bij retailketen Delhaize: klanten konden gedurende vier weken sparen. Andere adverteerders zoals Texaco en media zoals Het Laatste Nieuws en Le Soir voerden in het verleden ook al acties met Suske&Wiske (of met Bob&Bobette zoals Suske & Wiske aan de andere kant van de taalgrens in België heten). Een stripverhaal als promotioneel item. Wat zijn demogelijkheden? PromZ sprak daarover met Christophe Van Driessche van Standaard Uitgeverij. STRIPVERHALEN ALS PROMOTIONEEL ITEM ‘IEDEREEN KENT DIE FIGUREN’ Standaard De strips komen van StandaardUitgeverij. Die geeft de albums van Suske & Wiske al sinds jaar en dag uit. Zegt Christophe Van Driessche, verantwoordelijke voor de ‘commerciële’ afdeling van de uitgeverij over de recente acties van Unilever: “Unilever doet bij Kruidvat een aantal promotionele acties per jaar. Men wil afwisseling in het aanbod krijgen. En dan passen stripverhalen mooi in de jaarplanning.” Naast de Suske &Wiske brengt Standaard Uitgeverij onder meer ook de reeksen van Nero, De Rode Ridder, De Smurfen, FC De Kampioenen, Jommeke en Urbanus op de markt - stuk voor stuk wereldberoemd in Vlaanderen… “We kijken in ons departement wat we kunnen doen met onze uitgaven, met onze strips en kinderboeken. Onze boeken worden via de reguliere kanalen verkocht (lees retail) en wij gaan na welke andere kanalen we kunnen benaderen om met onze producten te werken. Dat kan dan met producten op maat of afgeleide producten. In principe kunnen we werken met alle producten die we verdelen, maar dat gebeurt wel in overleg met de auteurs of met de erfgenamen,” zegt Van Driessche. Daarnaast heeft StandaardUitgeverij inDe Lombard een partner in Franstalig België, die een groot aantal stripverhalen (waaronder Kuifje/Tin Tin en Michel Vaillant) in portefeuille heeft. Mooi product De stripfiguren zijn ‘Bekende Belgen’. Ze zijn onderdeel van de Belgische cultuur, meer dan dat met stripfiguren in Nederland het geval is (zie kader). “Voor Poppetjes Wie gebruik wil maken van de characters in de vorm van stickers of poppetjes moet daarvoor ook bij Standaard Uitgeverij zijn. Christophe Van Driessche: “In principe maken we alle afgeleide producten van de figuren. De core-business is boeken en stripverhalen. Wil een adverteerder een ander product dan is dat te bekijken. Voor een mediapartner hebbenwe eens dekbeddenmet de beeltenis van Jommeke gemaakt. De laatste jaren zijn er echter niet veel aanvragen geweest.” DOOR PETER VAN GESTEL EN AD VAN POPPEL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5