- WWW.PROMZ.NL 53 STRIPVERHALEN ALS PROMOTIONEEL ITEM ‘IEDEREEN KENT DIE FIGUREN’ (advertentie) maken (op A6 formaat). Veel van die ‘reclame-uitgaven’ zijn nu nog op speciale websites (zoals suskeenwikse.nl) te koop. “In zo’n geval gaat het om een verhaal ‘from scratch’,” aldus Van Driessche. “We gaan dan wel na of zo’n vraag klopt met de waarden van de reeks en kijken dan samen met de opdrachtgever hoe we een tof verhaal kunnenmaken. We bespreken het dan ook met de auteur of met de erfgenamen.” Productietijd Een stap verder is een stripverhaal rond een merk zelf. Een voorbeeld daarvan is ‘De zijden sjaal’ dat uitkwam bij de introductie van Waterloo-bier (een merk van Brouwerij John Martin). Het is een verhaal dat speelt ten tijde van de slag bij Waterloo in een oude boerderij waar nu de Waterloo-brouwerij is gevestigd. De tekenstijl is realistisch, terwijl die van Suske &Wiske eerder cartoonesk is. Van Driessche: “In zo’n geval gaan we op zoek naar een tekenaar die een verhaal mooi in beeld kan brengen. We passen het verhaal aan aan de doelgroep en houden daar ook rekening mee met de tekenstijl.” Bij zo’n verhaal moet de opdrachtgever wel uitgaan van een langere productietijd. Er moet immers eerst een scenario gemaakt worden en vervolgens moet er een tekenaar gevonden worden. “Een strip maken is ambachtelijk werk en je moet dan rekenen op zes à negen maanden. Het moet ook passen in de planning van de tekenaar.” Wordt ermet bestaandmateriaal gewerkt, dan is de productietijd aanzienlijk korter. “Er is dan studiowerk om het materiaal aan te passen aan het drukformaat. Na het akkoord van de klant kan het binnen tien à twaalf weken geleverd worden,” aldus Christophe Van Driessche. De vraag is of zo’n actie zoals Unilever heeft gevoerd duur is. Van Driessche: “De prijzen zijn vergelijkbaar met andere premiums. Meestal is er een budget van de klant en dan is het aan ons om daarbinnen een zo goed mogelijk voorstel te doen.” Ad van Poppel Nationale figuren Suske &Wiske zijn nationale figuren in België. Aan Franstalige kant heten ze wel Bob & Bobette. Dat maakt het in een tweetalige markt als België gemakkelijker om acties te doen. “We zoeken altijd naar een karakter dat in beide landsdelen bekend is,” aldus Van Driessche. In principe zou men met de populaire stripfiguur Jommeke in Vlaanderen kunnen werken, want die is daar overbekend. Maar Jommeke zegt de Franstaligen weinig. “Dus dan zouden we in geval van een nationale actie met een ander figuur in Wallonië moeten werken. Dat wordt logistiek ingewikkeld. En wat doe je dan met (tweetalig) Brussel….” Displays Doorgaans worden bij een promotionele actie de stripverhalen in displays in de winkel geplaatst. Daaropwordt de actie uitgelegd en biedtmen een zicht op de keuze als er meer dan één titel als premium gegevenwordt. Zo’n display is niet het werk van StandaardUitgeverij. “We leverenwel het beeldmateriaal (de cover) aan. De klant maakt het pos-materiaal zelf aan en legt dat dan ter goedkeuring voor.” En in Nederland? Standaard Uitgeverij werkt ook voor de Nederlandse markt, maar, zo zegt Christophe VanDriessche, “…. op de een of andere manier rakenwe daar niet binnen, terwijl zo’n premium ook perfect kan in Nederland. De Suske & Wiskeacties van Unilever bij Kruidvat doen het goed in Vlaanderen. We kunnen die doortrekken naar Nederland, maar voorlopig is dan nog niet gebeurd. In Vlaanderen doen we eveneens acties met mediapartners: een album voor een lagere prijs bij een tijdschrift of een krant. Ook daar zien we dat we datmoeilijk geregeld krijgen in Nederland.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5