2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 55 Met enige regelmaat praat ik bestuurders en managers bij over de actuele ontwikkelingen inChina en altijd vraag ik ze: welke Chinese bedrijven en ondernemers kent u eigenlijk? Huawei wordt dan vaak genoemd. Onder young professionals zijn er vaak een aantal die Shein kennen. Natuurlijk is er soms een grappenmaker diemetDeLangeMuur opde proppen komt. Maar er is éénmerk dat altijd wordt genoemd: Alibaba. En Jack Ma is waarschijnlijk de enige Chinese ondernemer die iedereenvannaamkent. Als er een bedrijf is dat ten volle van China’s stormachtige economische ontwikkeling heeft geprofiteerd is het Alibaba wel (zie kader). Jack Ma (die eigenlijk Ma Yun heet; zoals veel Chinezen heeft hij voor internationaal gebruik een Engelse roepnaam aangenomen) heeft in ruim twintig jaar een imposant concernuit de grond gestampt dat gigantisch is in China zelf, dankzij het enorme potentieel van zijn thuismarkt en door succesvol steeds meer aanvullende diensten aan te bieden. Maar ook omdat het bedrijf in steeds meer andere landen actief is. Marktplaats 2.0 Alibaba Group zelf maakt en verkoopt niets. Het exploiteert online marktplaatsen, waar het zijn geld verdient met verkoopcommissie, advertising en Naarmate zij in eigen land minder snel kunnen groeien, zwermen Chinese merken een voor een over de wereld uit. In deel 1 van deze serie over Chinese merken in Nederland, staat het enige bedrijf uit China dat bijna iedereen van naam kent centraal: Alibaba Group. IEDEREEN KENT ALIBABA, MAAR WAT DOEN ZIJ EIGENLIJK? PROMZ MAGAZINE, SERIE CHINESE MERKEN IN NEDERLAND gerelateerde diensten. Veel consumenten zullenAliExpress kennen, Alibaba’s platform waarop Chinese ondernemers hun spulletjes rechtstreeks aan buitenlandse consumenten aanbieden. Ondanks dat veelmensenerweleenswat hebben gekocht, speelt het een bescheiden rol op deNederlandsemarkt. In 2021 deden Nederlandse consumenten volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org 373 miljoen aankopen online met een totale waarde van 30,6 miljard euro. Ongeveer een tiende daarvan (36,5 miljoen bestellingen; in totaal 2,9 miljard) komt uit het buitenland, waarbij China na Duitsland het belangrijkste herkomstland is qua aantal bestellingen (23 procent), maar als het om bestedingen gaat pas op de vierde plaats komt (8 procent). Met andere woorden, we bestellen best veel in China (met AliExpress als grootste en bekendste aanbieder), maar vooral goedkopere artikelen. De marketing van Al iExpress in Nederland is niet zo spannend. De website is in het Nederlands en wie eenmaal als klant staat geregistreerd krijgt berichten inde vormvan e-mails of notificaties uit de AliExpress-app. Consumenteninzichten Maar waar houden de mensen op het Alibaba-kantoor inAmsterdamzichdan de hele dag mee bezig? “Ik herinner me dat er paniekuitbrakonderNederlandse e-commerce bedrijven toen Alibaba in 2016 een Nederlands kantoor opende”, zegt Ed Sander vanChinaTalk. Hij volgt Chinese onlinebedrijven op de voet en publiceert en spreekt daar regelmatig over. “Maar het blijkt vooral business development voor Tmall Global en dus geen concurrentie voor CoolBlue of Bol. com. Het helpt Nederlandse bedrijven om Chinese consumenten te bereiken. Dit geldt bijvoorbeeld voor modemerken, luxeproductenenartikelenwaarbij de gebruikerminder vertrouwenheeft in Chinese fabrikanten, denkaanbabymelk enmake up. Ik zeg weleens: alles wat je in jemond stopt of op je gezicht smeert.” Alibaba maakt onderscheid tussen Tmall en Tmall Global. Het eerste in een cross border e-commerce platform voor buitenlandse merken met een vestigingbinnenChinadieover eenChinese retailvergunning beschikken. Het tweede is specifiek voor buitenlandse merken die niet in China zijn gevestigd endus alleenopafstandverkopen. Tmall Global laat desgevraagd weten dat er momenteel 400 Nederlandse merken actief zijn op het platform. Als voorbeelden worden genoemd Rituals, Philips, Jacobs Douwe Egberts en Joriole (in Nederland gefabriceerde personal care producten voor vrouwen). Rituals is in GESCHREVEN DOOR - FRED SENGERS
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5