2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 57 IEDEREEN KENT ALIBABA, MAAR WAT DOEN ZIJ EIGENLIJK? 1,5 jaar tijd op het platform het bestverkochte merk geworden in de categorie home fragrances (Alibaba onderscheidt veel productcategorieën) enheeft zojuist een Tmall flagship store geopend. Over Philipswordt gemelddat hetmet behulp vanhetTmall Innovatiecentrum(TMIC) op basis van consumenteninzichten tweenieuwe productenvoor deChinese markt heeft ontwikkeld: eenborstpomp metmassagefunctie eneenapparaat om te flossenmet eenwaterstraal. Hotdogs in de kelder Een webshop openen op Tmall Global is niet zo ingewikkeld. Je laat je producten fotograferen en zet een vertaler aan het werk om wervende teksten in het Chinees te vertalen. Maar dan begint het pas. Want veel Chinese consumenten hebben geen idee wat Rituals of Douwe Egberts is. “Ze grappenweleens: een Tmall-store openen is alsof je een hotdog-kraam in een kelder opent. Je moet iedereen latenwetendat je bestaat. Ook moet jouw bedrijf voor Chinese consumenten benaderbaar zijn voor informatie of klachten. Daar zijn gespecialiseerde bedrijven voor, zogeheten Tmall Partners, die helpen jouw webshop te runnen.Maar dat kost uiteraard ook geld”, weet Sander. En dus leg ik de vraag voor wat de succesfactoren zijn om op Tmall Global te slagen. “Er zijn een aantal zaken waar merken goed rekening mee moeten houden als ze de Chinese markt betreden”, laat JenniferWang, hoofd Tmall Global van Alibaba Europe, weten. “1) evalueer jouwproductenenmarktpositie. Alibaba en TMIC kunnen daarbij behulpzaam zijnommeer inzicht tekrijgen. 2)Begrijp dat een merk bouwen in een nieuwe markt tijd kost en eenmarketingbudget vande juiste omvang. 3) Benoemeenprojectleider en waar mogelijk iemand die Chinees spreekt omhet project efficiënt te kunnen leiden.” Niet te negeren markt Grote vraag is of Tmall Global ook een aantrekkelijk platform voor buitenlandse merken blijf t . Immers, de Chinese economie groeit minder snel, Alibaba heeft met ongeveer een miljard geregistreerde Chinese klanten zijn maximumomvang wel zo’n beetje bereikt en bovendien neemt het vertrouwen in lokalemerken inChinaweer toe enverliestMade InEurope aan snob appeal. Sanderdenkt daaromdatAlibaba Group zichmeer op buitenlandse markten gaat richten in Zuidoost-Azië en Zuid-Amerika, waar het snel kanblijven groeien. Maar Wang blijft optimistisch over het potentieel vanTmall Global: “China is ’s werelds grootste e-commerce markt en bestedingengroeiden in2021met 14procent. Studies laten zien dat de markt in 2026 de vier miljard dollar gaat benaderen, waar dat vorig jaar nog 2,64miljard was”, zegt Wang. “We zien dat de vraag naar buitenlandsemerken robuust blijft. In de afgelopen twaalf maanden verwelkomden wemaandelijks gemiddeld 400 nieuwemerkenopTmall Global.Merken die willen groeien kunnen de Chinese markt niet negeren. Tmall Global biedt de mogelijkheid dat te doen zonder de noodzaak van een fysieke aanwezigheid inChina.” Fred Sengers is Chinadeskundige en werkte eerder voor Incentive, Adformatie en MarketingTribune. Voor PromZ Magazine schrijft hij een serie over Chinese merken in Nederland in e-commerce, automotive, mobiele telefonie, electronica en retail. Alibaba in een notendop 1999 Jack Ma richt na een mislukt avontuur met een Chinese Gouden Gids voor internetbedrijvenAlibaba op. Vanuit zijn f lat in Hangzhou werkt hij met een klein team van vrienden en studenten aan het online b-to-bplatformAlibaba.com. 2002 Alibaba.com maakt voor het eerst winst. 2003 Ebay wordt actief op de Chinese markt. Als tegenzet lanceert Alibaba zijn eigen online marktplaats voor consumenten: Taobao (c-to-c). Om het consumenten makkelijk te maken en hun vertrouwen in e-commerce te vergroten gaat Alibaba onder de naam AliPay betaaldiensten aanbieden. 2008 Alibaba introduceert zijn derde online marktplaats, ditmaal gericht op grote merken die hun producten rechtstreeks aan Chinese consumenten willen verkopen: Taobao Mall, later kortweg Tmall. Zes jaar later wordt daar Tmall Global aan toegevoegd, voor buitenlandsemerkenzonder fysieke aanwezigheid inChina. 2010 En dat is vier: om Chinese aanbieders direct aan buitenlandse consumenten te laten verkopen wordt AliExpress opgericht. 2014 Alibaba gaat naar de beurs op Wall Street en haalt 21,8miljard dollar opbij beleggers.Het is de grootste beursintroductie ooit; groter dandie van Google, Facebook en Twitter samen. 2016 Opening van de eerste offline store van Alibaba met een naam die ons bekend voorkomt: Hema (Engelse naam: Freshippo). Inmiddels zijn er meer dan 270 van deze supermarkten inChina. 2018 Jack Ma kondigt aan dat hij terug zal treden als bestuursvoorzitter van Alibaba. Het jaar eropwordt hij opgevolgd door Daniel Zhang. 2020 Alibaba wil zijn financiële dienstverlening Ant Group afscheiden en naar de beurs in Hong Kong brengen. Maar dat wordt uitgesteld als Alibaba problemen krijgt met China’s financiële toezichthouders. Een wilde geruchtenstroom komt op gang als JackMa uit het publieke oog verdwijnt. Pas in februari 2021 verschijnt hij weer in het openbaar. Ed Sander FOTOCREDITS: FOTOGRAFIE NATHAN REINDS.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5