2022 NUMMER 4 - WWW.PROMZ.NL 95 NOTEZ NOTE PROMOTIONELE PRODUCTEN WERKEN VOOR JE MERK LEVERANCIER VAN HET JAAR 2022 Twee jaar geleden liet Brandbase uit Amsterdamvoor het eerst een onderzoek uitvoeren door onderzoeksbureauNielsen naar het effect van promotionele campagnes. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen ‘customer reward campaigns’, ‘instant reward campaigns’ en loyalty programms’. Dit jaar is het onderzoek herhaald inNederland, Duitsland enEngeland en is de conclusie grotendeels hetzelfde. Campagnes met promotioneleproductenwerken. Eenvandebelangrijkste verschillenmet twee jaar terug is dat de ‘instant reward campagnes’ (boter bij de vis) vooral in trek zijn bij jongere consumenten (26-45). Verder is nog duidelijker gewordendat een actiemet eenpromotioneel product veel beter scoort daneenprijskorting. Tevens heeft een promotioneel product eenpositieve invloedopdemerkvoorkeur op langere termijn, terwijl eenkorting daar geenenkele invloed op heeft. Kortom: promotionele productenwerken! Een paar resultaten: • 59%koopt eenmerk vaker bij een actiemet een promotioneel product. • 49%heeft een sterkere bindingmet eenmerk dat actiesmet promotionele producten doet. • 49%vindt het leuk omdeel te nemen aan acties met een promotioneel product. • 36% ismeermerktrouwa.g.v. acties met een promotioneel product. • 48%geeft toe dat zemeer uitgeven aan een merk dat acties doetmet een promotioneel product. • 80%vindt dat een promotioneel product van hoge kwaliteit dient te zijn (op het gebied van o.a. design enmateriaal). • 55%vindt dat een promotioneel product exclusief en uniekmoet zijn. • 58%vindt dat een promotioneel product sustainablemoet zijn. N= 1.500 bron: Customer Reward Barometer Nielsen Tijdens deNight of thePromZ, dat ditmaal ineenander jasje gestoken was ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan, werdendeAwards uitgereikt voor Leverancier vanhet Jaar 2022. Erwaren ruim400mensenaanwezig bij de uitreiking van deze vakprijs, die zo langzamerhand niet meer weg te denken is in onze industrie. Voor de eerste keer in het bestaan van de prijs is er een gedeelde eersteprijs inde categorieLeverancier vanhet Jaar ’22. Zowel Robitex als Be Global gingen er met de eerste prijs vandoor. Winnaars Leverancier van het jaar 2022 Categorie meeste publieksstemmen: Winnaar Interimage Categorie Online Leverancier van het jaar: Eervolle vermeldingen voor IGOPromo en Pinkcube WinnaarMaxilia Categorie Leverancier van het jaar: Eervolle vermelding voor Compacon Winnaars: Robitex enBe Global z
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5