98 Het is bijna december. Dat betekent voor veel bedrijven dat zij bezig gaan met de vraag: ‘welk kerstpakket of geschenk doen we dit jaar?’ Een vraag die ieder jaar weer de nodige moeite kost om hem te beantwoorden. Dat is natuurlijk niet erg want je wilt blije medewerkers en daar wil je best energie insteken. HET EINDE VAN HET KERSTPAKKET IS IN ZICHT Regelmatig wordt aanmij gevraagdwat de trend in kerstpakketten en geschenken is. Met verwachtingsvolle blik kijkt menmij dan aan in de hoop dat ik de nieuwste woontrend of tech gadget kan duiden. Helaas. Ik ben niet zo van de producten. Wel van de boodschap. Dus wat wil je je medewerkers aan het einde van het jaar vertellen? Het eindejaar is namelijk een heel mooi communicatie moment. Ook voor interne communicatie! Als je dan je boodschap ondersteunt met een passend geschenk dan wordt jouw message met open armen ontvangen. Maar dat is natuurlijk nog geen antwoord op de vraag naar dé trend. Nu is een trend een ontwikkeling op lange termijn naar een bepaalde richting. Dat is wat anders dan de nieuwste tech gadget. Die is vaak trendy maar meestal geen trend. Nee, de grote trend is mijn inziens het einde van het kerstpakket of geschenk zelf. Huh? Het einde? Een langlopende trend is dat onzemaatschappij steeds diverser wordt. Multicultureler zo je wil. En daarmee ook het medewerkersbestand. Natuurlijk hou je daar als gever van het kerstpakket rekeningmee. De fles alcohol is al gesneuveld. Het duurt ook niet langmeer of alle kerstuitingen inclusief de aanduiding kerstpakket zal sneuvelen. Ik zie dat nu al bij een toenemend aantal bedrijven gebeuren. Logisch, want steeds minder mensen hebben iets met deze christelijke feestdagen of hangen een andere religie aan. Is dit erg?Nee ik denk het niet. Het is een logisch gevolg van de verandering die zich langzaamvoltrekt.Wat blijft of wat eigenlijk steeds intenser wordt, is dat het einde van het jaar hét moment is om je medewerkers te waarderen. Ze het gevoel te geven dat ze er toe doen. En dat ze onderdeel zijn van de goede club: namelijk jouw bedrijf. Dat kan heel goedmet eenmooi geschenk of pakket. Alleenwe doen het anders én we noemen het anders. Dag kerstpakket. Hallo eindejaarsgeschenk! Martin de Winter Directeur bij Hokra. GESCHREVEN DOOR Martin de Winter COLUMN
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5