2022 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 51 Tijden van nood doen een beroep op de creativiteit. Bedrijven bedienen zich dan ook van verschillende manieren om zich in de kijker te spelen van potentiële nieuwe medewerkers. Met steeds originelere lokkertjes. Een gratis scooter bijvoorbeeld. Bemiddeling bij het vinden van een huis. Een vakantie. Of een jaar gratis bier, zoals een bouwbedrijf in Noord-Holland in de strijd gooide in de zoektocht naar versterking. Leuke gestes. Toch spelen op de langere termijn andere facetten een rol in de keuze voor een baan, merkt Jolanda van den Top op, die met haar bedrijf Jolanda van den Top & CO mensen en bedrijven aan elkaar verbindt. “Het gaat er dan toch vooral om wat je als organisatie voor je mensen doet, en hoe je je inspant voor een fijne werkplek”, zegt zij. Nu de banen voor het oprapen liggen kan het slim zijn om de hand in eigen boezem te steken met de vraag hoe aantrekkelijk de organisatie is voor nieuwkomers én talent dat al aan boord is. Wat willen ze? De hamvraag daarbij is wat mensen beweegt en vooral: wat ze verlangen van een werkplek en werkgever. Dat is niet Goed werkgeverschap is altijd belangrijk. Maar in tijden van arbeidskrapte komt het er nog meer op aan, en doemt de vraag op hoe aantrekkelijk je bedrijf is voor werkzoekenden. En: wat er eventueel beter kan. COLLEGA’S GEZOCHT! voor iedereen hetzelfde en hangt af van factoren zoals de branche en leeftijd. Een gemene deler is dat bijna iedereen op zoek is naar waardering in de vorm van een compliment of schouderklopje. Hoewel Van den Top ziet dat de aandacht voor het salaris de laatste tijd is toegenomen door gestegen kosten, prijkt salariëring niet op de eerste plaats van zaken die onder de huidige beroepsbevolking als belangrijk worden beschouwd. Er spelen andere factoren. “Onder jongere generaties is flexibiliteit heel belangrijk. Zij willen zeker een gedeelte van de tijd locatie-onafhankelijk kunnen werken. Nu de pandemie heeft aangetoond dat dit prima kan kunnen werkgevers daarin ook echt niet terug. Mits het past bij de functie”, zegt Anouk Minnes van Great Place To Work, een internationaal onderzoeksbureau dat organisaties helpt in het ontwikkelen van een succesvolle organisatiecultuur. Data laat volgens haar een shift zien in wensen van werkzoekenden. Geen keiharde knaken, maar meer zelfstandigheid in het werk staat voor een deel van de mensen op het wensenlijstje, ontwikkelingsmogelijkheden, en het werken voor een organisatie met een duidelijke missie. Daarnaast is de mate waarin bedrijven investeren in mensen een aspect waar gegadigden op letten, voegt Van den Top toe. Dat betekent niet alleen dat er een aanbod van opleidingen en trainingen moet zijn, maar ook dat die niet hoeven te worden terugbetaald als het dienstverband binnen vijf jaar tot een einde komt. Op gevoel Met een zekere luxepositie en een waaier aan werkgevers lijkt de keuze voor een baan en bedrijf een kwestie van plussen en minnen tegen elkaar wegstrepen voor de werkzoekende. Toch geeft meestal iets heel basaals de doorslag, weet Van den Top. Te weten: gevoel. “Naast dat het werk leuk en afwisselend moet zijn en de collega’s gezellig, willen mensen vooral gezien en gehoord worden. Dat betekent onder meer dat de ideale werkgever oprechte interesse moet tonen en bij wijze van spreken als eerste op de stoep staat met een bos bloemen als er iemand ziek is. Dat soort eigenschappen draagt bij aan een goede sfeer en daar staat of valt alles mee.” Vertrouwen Een goede sfeer kan alleen bestaan in een veilige werkomgeving die gestoeld is op vertrouwen. En dat is volgens de prinGESCHREVEN DOOR - MARJOLEIN STRAATMAN
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5