PromZ Magazine 03-2022

2022 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 53 cipes van Great Place To Work – naast plezier en trots – dan ook een belangrijke pijler voor een aantrekkelijke werkplek. Vertrouwen gaat over bekwaam leiderschap, omopen communicatie, jezelf kunnen zijn, bij de werkgever terechtkunnen en wederzijds respect. Maar het omvat meer. “Voor medewerkers weegt ook mee of ze invloed kunnen uitoefenen en mogen meepraten over te nemen besluiten”, zegt Minnes. “De organisatie MARS pakte dat heel goed aan door demeest ideale productielijn voor een nieuwe fabriek te laten samenstellen door de mensen van de werkvloer. Logisch, aangezien zij ermee moeten werken. Toch zien we dit niet heel vaak. Jammer, want autonomie kan ontzettend waardevol zijn. Het geeft mensen vertrouwen. In het klein doe je dat bijvoorbeeld door hen zelf te laten kiezen in de besteding van hun laptopbudget, in plaats van dat die keuze langs allerlei lagen of afdelingen moet.” Andere musts voor de ideale werkplek zijn eerlijkheid en transparantie. Ontwikkelingsmogelijkheden zoals trainingen moeten voor iedereen beschikbaar zijn en niet louter voorbehouden aan de mensen van een bepaalde afdeling, vervolgt ze. “Ook een eerlijke beloning is nog lang niet overal vanzelfsprekend. We zien op dit moment dat bedrijven nieuwe collega’s een extraatje geven. Niet handig, want het is een kortdurende stimulans. Een faire beloning moet structureel zijn. Net zoals gelijke betaling voor mensen die in dezelfde situatie hetzelfde werk verrichten.” Trots Werkzoekenden zijn daarnaast zoals Minnes al aangaf meer missie-gedreven. Iedereen wil trots kunnen zijn op het werk dat hij doet, op wat er wordt bereikt met het team en in bredere zin op het bedrijf. Daarbinnen is deel uitmaken van een organisatie met ideeën die stroken met de jouwe voor steeds meer mensen een factor die ze meewegen, meent Minnes. Zo kiest een deel van hen bijvoorbeeld liever voor een organisatie die duurzaamheid ook hoog in het vaandel heeft. “Deel uitmaken van het geheel is belangrijk. Je ziet het terug in een bekend voorbeeld van een schoonmaker bij NASA die wordt gevraagdwat voor werk hij doet. ‘Mensen naar de maan brengen’ luidt zijn antwoord. Het is dat soort verbondenheid waarnaar je streeft. En je bereikt het door medewerkers zoveel mogelijk te betrekken”, zegt ze. Positieve boodschap Als mensen eenmaal op hun plek zijn en zich vereenzelvigen met het bedrijf, bevelen ze de werkgever ook aan bij familie en vrienden. Een goed verhaal wordt vanzelf verteld. En zo worden tevreden medewerkers ook ambassadeurs. Dat heeft voordelen. Een belangrijke tip van zowel Minnes als Van den Top in de zoektocht naar nieuwe medewerkers is dan ook de inzet van de huidige populatie binnen het bedrijf. Een positieve en gemeende boodschap van hen is vele malen sterker dan menige wervingscampagne, die, zeker als de mooie woorden niet worden gebackt door het huidige personeel, lang niet zo krachtig is. Quotes en testimonials van de ambassadeurs lenen zich uitstekend voor communicatie-uitingen naar buiten. Ze kunnen overtuigen en een blik bieden op het bedrijf. Minnes: “Vacatures bevatten vaak een uitgebreide eisenlijst, maar vertellen te weinig over een organisatie. Een gemiste kans. Laat zien in wat voor een prettige cultuur mensen terechtkomen, hoe flexibel je omgaat met zaken als hybride werken en op welke manier je voor verbinding zorgt en bijdraagt aan de maatschappij. Daarbij is het natuurlijk altijd belangrijk om je te verdiepen in de mensen die je zoekt. Vraag de kandidaten die afhaken na een eerste gesprek daarom altijd waaróm ze dat doen. Ook daarvan valt veel te leren.” COLLEGA’S GEZOCHT! Tips van Anouk en Jolanda • Ga met criticasters en ambassadeurs in de organisatie om tafel en bespreek wat er goed gaat en beter kan. • Maak een top 3 van datgene wat mensen motiveert om bij je te werken. Dit is voer voor communicatie naar buiten. • Maak een filmpje met een van je ambassadeurs. Laat hem of haar vertellen wat er zo leuk is aan werken voor de organisatie. • Denk buiten gebaande paden en herschrijf je vacature met een creatieve professional. • Brieven schrijven is voor sommigen niet meer van deze tijd. Laat sollicitanten daarom een filmpje insturen als dat beter bij hen past. • Betrek de ambassadeurs in je organisatie ook bij de sollicitatieprocedures. • Ga in de contacten met kandidaten altijd eerlijk het gesprek aan. Spiegel zaken niet mooier voor dan ze zijn en maak geen beloften die je niet kunt waarmaken. • Blijf kritisch in je werving. Ga dus niet voor een kandidaat die niet geschikt is voor de functie. Daar wordt niemand gelukkig van. Dreamteams bouwen vraagt om scherpte. Jolanda van den Top Anouk Minnes FOTOCREDIT: : ATELLIER MABEL.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5