2022 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 57 GESCHREVEN DOOR - PETER VAN GESTEL telt Kaspers “Robi (Robin) tex (textiel)”. “In 1993 begon hij en in 2002 verkocht hij het bedrijf aan Robert Kerkhof. Robert had T1 promotions in Hengelo. Dat was vooral een handelsonderneming en een drukkerij. Hij was veel meer een techneut dan een ondernemer. In 2005 vroeg hij of ik het niet wilde overnemen. Stiekem had ik daar wel eens over nagedacht. Ik was verantwoordelijk voor de verkoop en commercieel gezien ging het supergoed. Het was altijd al mijn droom om voor mezelf te beginnen en dit was mijn kans, Ik was op mijn twintigste gestopt met de opleiding small business omdat ik wilde werken en dit was mijn grote kans. Ik had de accountant een vijf jarenplan laten opstellen en daar heb ikme aan gehouden. Vijf jaar lang draaide ik de omzet uit het plan. Nog ieder jaar weten we te groeien. Ondernemen Kaspers is een ras ondernemer, die weet ze intern en extern moet doen om de boel draaiende te houden. Gekscherend noemt ze Robitex haar speeltuin, maar ze weet precies waar ze mee bezig is. Dat was overigens naar eigen zeggen niet altijd zo. “Dit bedrijf was mijn opleiding en door schade en schande wordt je wijs. Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd verstandig ben omgegaan met geld. We hebben nooit geïnvesteerd in rare luxe dingen. Alle investeringen waren in het bedrijf. In mensen of in IT. Ook in slechtere tijden zoals tijdens de kredietcrises zijnwe altijd blijven investeren. In die tijd zijnwij begonnenmet onze klantenshops. Maar om terug te komen op dat ondernemen, ik doe dingen nu echt anders dan in het begin. Vroeger zat je heel anders op je medewerkers dan nu. Veel strikter. Nu ben ik veel relaxter en kijk ik veel meer naar de mogelijkheden van mensen. De domste fout die je kan maken is om op zoek te gaan naar mensen die passen in een functieprofiel. Die vind je namelijk nooit. Je kunt veel beter kijken naar de mogelijkheden van mensen en ze daarin ondersteunen en laten groeien. Dan raak je niet gefrustreerd en bereik je veel meer met die mensen. Tegenwoordig werken we hier met een teamtarget. Iedereen draagt immers bij aan het succes. Zo voorkom je onderling vliegen afvangen en werk je samen aan één doel. Als de mensen goed bij elkaar passen en er echte chemie ontstaat kom je als bedrijf in de ‘flow’. En gelukkig zittenwe daar al een tijdje in.” Pitches Robitex wint verrassend veel pitches/aanbestedingen. Wat is het geheim? “Volgens mij is er geen geheim”, stel Kaspers. Wij kijken allereerst heel goed naar het type klant. Wij willen een mix van overheid, semi-overheid en commerciële bedrijven. Zohoudenweons bedrijf gezond.Wedoen overigens eerder mee aan onderhandse aanbestedingen dan aan overheidsaanbestedingen. Afhankelijk van de voorwaarden doen we mee. Als het de kant uitgaat van zo goedkoopmogelijk inkopen, haken we af. Wij willen toegevoegde waarde kunnen leveren en we willen investeren in een klantrelatie. Dat kan niet als er alleen naar prijs gekekenwordt. Natuurlijkmoet je voor een goede prijs leveren, maar dat is een randvoorwaarde. Verder kijken we heel goed naar de echte vraag van klanten. Waarmee kan ik een klant zo goed mogelijk ontzorgen. Vroeger was ik veel te gretig en pakte ik alles aan. Nu kijk ik veel meer naar wat een klant nodig heeft en hoe wij daar een passend antwoord op hebben. Automatisch praat je dan op een hoger niveau. De mazzel is natuurlijk dat we twee rotsvaste concepten hebben voor wat betreft de shops (Attenshop en One Shop Brandportal). Die staan als een huis. We hebben er echt heel veel in geïnvesteerd en daarmee bieden we onze klanten ook echt wat. Daarnaast leveren we toegevoegde waarde op creativiteit, kennis en ervaring. Als er vervolgens aan alle eisen kunt voldoen, van ISO- tot EcoVadis certificering, ben je een serieuze partij. We zoeken niet naar een klus, maar naar een klant.” Verbinden van mensen Gevraagd naar de toekomst, dan ziet Kaspers de grootste groei in het verbinden van mensen. “Dat is al begonnen voor corona, maar nog wel versterkt door de pandemie. Iedereen heeft behoefte aan een goede relatie met zowel klanten als leveranciers als medewerkers. Natuurlijk speelt het algehele tekort aan mensen ook een duidelijke rol. Maar ook de manier waarop mensen willen werken. Daar is echt een kentering in te zien. Het gaat niet meer alleen om die baan, maar ook om de balans tussen werk en privé en de manier werkgevers omgaan met hun medewerkers. Attent omgaanmet diemedewerkers is een must en dat kunnen wij natuurlijk faciliteren. Ik denk dat in de nabije toekomst een steeds belangrijker deel van ons werk gaat bestaan uit oplossingen bieden voor die verbinding tussen bedrijven en al die verschillende doelgroepen. Wij doen steeds minder traditionele acties met bedrukte producten en steeds meer acties richting medewerkers en andere doelgroepen die tot doel hebben die relatie te bestendigen We merken het ook aan hoe deze kerst loopt. Er wordt door klanten echt meer nagedacht over kerstgeschenken. De Kerst was altijd een belangrijke periode voor ons, maar is dat nu nog meer. Ik schat dat 65% van onze omzet afkomstig is van Kerst.” Verhuizen Robitex is een nieuwpand aan het bouwen op hetzelfde industrieterrein waar ook PromoCorp gevestigd is. Sustainability is een belangrijk onderwerp bij de bouw. De medewerkers kunnen meebeslissen over hoe het pand er van binnen uit gaat zien. “Dit nieuwe pand geeft ons demogelijkheid om nog beter op de toekomst voorbereid te zijn”, zo vertelt Kaspers. We verwachten namelijk een geleidelijke groei en dan met name op het gebied van de shops, fulfilment en alles wat daarbij komt kijken. We waren uit ons jasje gegroeid en hadden echt meer ruimte nodig. Dan past het bij ons om een pand te bouwen, waarin we ook echt graag willen werken, waarvan we denken dat klanten er graag komen en waarmee we echt een tijd vooruit kunnen.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5