2022 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 61 Cadeaukaarten zijn en blijven – ook nu corona ons leven niet meer beheerst – een geliefd cadeau om te geven en te krijgen. Naar schatting wordt er jaarlijks voor zo’n 1,7 miljard euro aan cadeaukaarten gekocht in Nederland, blijkt uit het meest recente onderzoek dat de Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland in 2021 liet uitvoeren door GfK Nederland. Uit eigen onderzoek van PromZ blijkt dat er veel vraag is naar de combinatie van een traditioneel pakket met een cadeaukaart. Het hoeft dus niet het één of het ander te zijn. Patrick de la Rie, Director Field Sales B2B bij Blackhawk Network, herkent dit beeld. Blackhawk heeft eigen cadeaukaarten als Kado+Kaart, RestaurantCadeau en BeautyCadeau, en vertegenwoordigt de giftcards van Intratuin, HEMA, Bol.com, Bijenkorf, Pathé Thuis enWooncadeau. Meerkeuzekaart Sinds de pandemie is de waarde van cadeaukaarten nadrukkelijker bevestigd, meent De la Rie. ‘Giftcards werden nog De giftcard bewees zich tijdens de pandemie als het ideale presentje. Veel werkgevers grepen naar cadeaukaarten als middel om hun medewerkers een hart onder de riem te steken. Het zorgde voor een herwaardering van de cadeaukaart. CADEAUKAARTEN ONVERMINDERD POPULAIR wel eens gezien als: als je niets anders weet, geef je dat maar. Maar het is een makkelijke tool voor de gever gebleken, en de ontvanger kan heel eenvoudig zelf een keuze maken omdat je steeds meer kaarten bij diverse partijen kan inleveren.’ De la Rie verwacht komend jaar dan ook veel van het nieuwe eigen concept One4All, eenmeerkeuzekaart die bij meer dan honderd merken kan worden verzilverd, online en in de winkel. Ook giftcards op het gebied van duurzame producten staan volgens hem in de belangstelling. Nu het economisch minder gaat, zoeken mensen naar manieren om te besparen, merkt Bjorn Duis van GiftNation. ‘Dat zorgt voor een groei van onze zakelijke loyaltyklanten. Online spaarprogramma’s en loyaltyshops sluiten heel goed aan bij de behoefte om meer op de kleintjes te letten.’ Duurzame geschenken Wat 2023 gaat brengen is lastig te voorspellen, vindt Duis. ‘Een aantal maanden geleden zagen we dat het belonen en verrassen van het personeel top of mind zou blijven door de schaarste op de arbeidsmarkt. De meest recente signalen zijn dat het aantal vacatures afneemt in branches als horeca en handel. Er is een recessie op komst. Mensen gaan minder uitgeven en hebben minder te besteden. Dit zorgt er weer voor dat kleine, originele en als het even kan duurzame geschenken aan populariteit zullen winnen.’ Een belangrijke trend die Duis ziet is dat steeds meer zakelijke afnemers echt impact willen creëren met hun geschenk bij hun medewerkers en klanten. GiftNation speelt hierop in met het nieuwe duurzame platformNature’sGift. Hier kunnen mensen kiezen uit ruim driehonderd verantwoorde geschenken. ‘Bedrijven grijpen het cadeaumoment aan om ook te laten zien waar ze voor staan in de maatschappij, van duurzaamheid tot gendergelijkheid. Ze kiezen voor een geschenk met een boodschap; een verantwoord gepersonaliseerd cadeau. Bijvoorbeeld een thema-cadeaukaart met een geschenk op maat voor een specifiek geefmoment.’ GESCHREVEN DOOR - ALLARD FREDERIKS
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5