66 Naarmate zij in eigen land minder snel kunnen groeien, zwermen Chinese merken een voor een over de wereld uit. In deel 2 van deze serie over Chinese merken in Nederland: hoe Chinese automerken de markt op zijn kop gaan zetten, BYD voorop. HET KLIMAAT IS GUNSTIG VOOR CHINESE AUTO CHINESE MERKEN IN NEDERLAND II Herinnert u zich de Landwind nog? In 2005 bracht de Brabantse ondernemer Peter Bijvelds als eerste een Chinese auto op de Nederlandse markt. De Landwind X6 was een SUV gebaseerd op de Opel Frontera. SUV’s waren toen net in opkomst en de Landwind vormde een goedkoop alternatief: een PCHoofttractor voor eenAlbert Cuyp-prijsje. Aanvankelijk liep de verkoop goed. Totdat deDuitse automobielbondADAC eenbotsproef uitvoerde, waarbij de arme crash test dummybijkanswerdonthoofd. De X6 was levensgevaarlijk, luidde het eindoordeel.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5