2022 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 67 GESCHREVEN DOOR - FRED SENGERS Het bevestigde veelmensen inhunbeeld dat China het land was waar voornamelijkgoedkope troepennamaakproducten vandaan kwamen. En dat was toenmisschien ook wel zo. Hoewel er inmiddels veel is veranderd, zette dat beeld producten met het Made in China label jarenlang op achterstand. Verschillende importeurs hebben sindsdienaangekondigdmet eenChinese auto op de markt te komen. Steeds durfden ze het niet aan. Maar zie, de afgelopen maanden meldt de ene na de andere Chinese autobouwer zichopdeEuropese markt. Waarom zou het dit keer wel lukken? Het antwoord is: klimaatverandering. Vanaf 2035 mogen in de Europese Unie geenauto’smet eenbrandstofmotormeer wordenverkocht. Europese fabrikanten spartelden lang tegen; zij hadden ingezet op steeds zuiniger en schoneremotoren. Maar met het Sjoemeldiesel-schandaal hebben zij hun eigen geloofwaardigheid omzeep geholpen. Numoetenzij haastig aan de slagmet elektrificatie. In China zijn ze daar al jarenmee bezig. De overheid zag elektrische voertuigen, kortweg EV’s, vooral als instrument om de smog dieChina’s stedenverstikte aan tepakken. Nudewereldklimaatneutraal wil worden, ziet ze ook economische kansen. De staat heeft dat proces vleugels gegeven met subsidie voor fabrikanten, maar evengoed door stimuleringsmaatregelen van lokale overheden, zoals alleen vergunningen verlenen voor elektrische taxi’s. Of bezitters van EV’s voorrang geven bij het verkrijgen van een kentekenplaat (in de meeste grote Chinese steden geldt er een quotum, met wachtlijsten tot gevolg). Dit heeft gewerkt: momenteel is een op de vier nieuwe voertuigen in China volledig elektrisch of hybride; naar verwachting zesmiljoen stuks dit jaar. De afgelopen maanden regende het toetreders tot de Nederlandse markt, allemaalmet eeneigenaanpak. Polestar en Lynk&Co verhullen hun Chinese roots en presenteren zich als geglobaliseerde merken. MG verschuilt zich achter een Brits typeplaatje. Aiways, Seres, JAC, Xpeng, Nio, Hongqi en BYD maken geen geheim van hun Chinese afkomst. Gaan de Chinese automerken dit keer slagen in hun opzet, vroeg ik aan Erwin Wijman, auteur van verschillende boekenovermarketing, auto’s enElonMusk: “In 1998heb ik eenChinese reclameman geïnterviewd die naar Amsterdamwas gehaaldomte vertellenhoeNederlandse merken de Chinese markt konden veroveren. Ik heb hem lang gesproken en op een gegeven moment verklapte hij: ik kom helemaal niet om jullie te leren zakendoen in China; ik wil kijken hoe Chinese merken in Europa kunnen landen. En hij noemde allemaal merknamen die mij toen niets zeiden”, herinnert Wijman zich. “Ik moet de laatste tijd vaak aan hem denken nu ik de introductie van Chinese automerken in Nederland zie, waarvan ik echt denk dat ze automarkt op hun kop gaan zetten. Toen de Koreaanse automerken kwamen geloofde ook niemand erin. En nu zijnHyundai enKia iedereen aan het inhalen. Dat gaat met Chinese auto’s ook gebeuren. Chinezen zijn de nieuwe Zuid-Koreanen.” Wijman onderscheidt vier redenen waaromhij denkt dat Chinese automerken aan de vooravond van een opmars staan: ontwikkeltijd, designfilosofie, prijs enmomentum. “Het kost vier á vijf jaar om een auto te ontwikkelen. Veel westerse fabrikanten zijn laat begonnen en je ziet dat ze nu om tijd te winnen proberen in bestaande modellen een elektromotor en accu’s in te bouwen. Dat is niet ideaal. Eigenlijk is alleen VW al wat verder. De Chinese EV’s hebben hun ontwikkeling al -onzichtbaar voor ons- ophun thuismarkt doorgemaakt. Ze zijngeperfectioneerdvoordat ze indeEU op demarkt komen”, zegtWijman. Bovendien is het design van EV’s volwassen geworden. “De Toyota Prius geldt algemeen als de lelijkst vormgegeven auto ooit. Ook de Nissan Leaf en Renault Zoe ontberen een nawijsfactor. Tesla heeft dat radicaal veranderd en laten zien dat hoe je EV’s viable to market maakt. De Chinezen hebben Volvo, Saab, Rover enMGgekocht. Het heeft ze geholpenop veiligheidsgebied,maar ook wat betreft design. DeChinezenhebben wonderbaarlijk goed in de smiezen wat Europeanen enAmerikanenwillen. ”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5