2022 NUMMER 6 - WWW.PROMZ.NL 89 Het jaar zit er bijna op. Eén ding is zeker, 2022 gaat niet de boeken in als het meest briljante jaar van de eeuw. Oorlog in Europa. Energiecrisis. Wooncrisis. Stikstofcrisis. Klimaatcrisis. Voedselcrisis. Asielcrisis. Alles piept en kraakt en wordt geraakt en dat leidt misschien wel weer tot een andere crisis: een economische crisis. Wat dat betreft geen fraai jaar om op terug te kijken. Een nieuw jaar en daarmee een nieuwe start zal dit allemaal niet oplossen. HET GESCHENK VAN NÚ: DE VERREKIJKER! Tegen de achtergrond van al deze crisissen zijn er de afgelopenmaanden in veel bedrijven en bij veel merken de jaarplannen gemaakt. Waar gaan we naar toe? Hoe vullen we de wensen van onze klanten in? Hoe zorgen we voor groei?Waar sturen we op? Het zijn vragen die normaal al moeilijk te beantwoorden zijn, laat staan onder deze omstandigheden. Waar begin je dan? De wereld en daarmee Nederland én zelfs jouw omgeving is onrustig en onvoorspelbaar geworden. Het is allemaal groots en voor velen niet te overzien. Dan is het goed omweer back to basic te gaan. Maak het klein. Focus je op klanttevredenheid en stel je de vraag waarom doen we er toe, waaromworden klanten blij van ons? Als je dat weet dan weet je ook waar je op moet inzetten. Om dat vervolgens weer groter te maken. Ga het gesprek met je klanten eens aan over hoe zij de ontwikkelingen zien. Wat hun zorgen zijn. Hoe zij tegen jouw merk of bedrijf aankijken. Net zo belangrijk: spreek je waardering eens naar je klanten uit. Zo blijf je in verbinding met je klant en markt en kan je samen verder kijken. O ja, nog mooier, zet die waardering kracht bij met een mooi geschenk. Dat werkt ondanks alle veranderingen nog altijd. Tips: ik zou kiezen voor een verrekijker of liever een verderkijker. Daarmee kijk je samen verder. Over de chaos heen. Om samen te werken aan een beter én mooier 2023. Ik draag daar zelf graag aan bij! Martin de Winter Directeur bij Hokra. GESCHREVEN DOOR Martin de Winter COLUMN
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5